Alles over Digitale transformatie

Shutterstock

ICT is pas de láátste stap van digitale transformatie

Om een datagedreven organisatie te worden, is het vooral belangrijk dat een bedrijf kijkt naar wat het uiteindelijk wil zijn. Medewerkers van verschillende afdelingen werken hecht samen aan die verandering. ICT is de uiteindelijke enabler en pas de laatste stap, legt consultant digitale transformatie Sander Jansen uit.

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

De status van de digitale transformatie van de financiële functie blijkt minder vergevorderd te zijn dan gedacht of gehoopt. De onderzoekers gaan nu in op de obstakels die financiële functies tegenkomen tijdens hun digitale transformatie, en zij bespreken hoe deze obstakels effectief aangepakt kunnen worden.

Onderzoek laat innovatiekloof in financiële teams zien

Onderzoek laat innovatiekloof in financiële teams zien

De digitale transformatie binnen financiële afdelingen van Nederlandse bedrijven is topprioriteit (48,6 procent). Voor ruim één op de drie werknemers is dit ook merkbaar, want 36 procent vindt dat de afdeling de digitalisering leidt. Dit blijkt uit onderzoek van DirectResearch onder 1.036 werknemers in opdracht van fintechbedrijf Pleo. Desondanks is er nog werk aan de winkel voor financiële teams in de verdere digitalisatie en innovatie op de afdeling. Zo ziet slechts 11 procent dat hun financiële collega's op basis van data zakelijke beslissingen nemen.

9 stappen om digitale transformatie in de praktijk te brengen

9 stappen om digitale transformatie in de praktijk te brengen

De drang om te innoveren wordt steeds kleiner omdat veel organisaties het gevoel hebben digitale transformatie wel goed geregeld te hebben. Maar hoewel digitalisering toeneemt, ontbreekt het geregeld aan daadwerkelijke transformatie van de business. Een stappenplan om de digitale ambities concreet naar resultaten te brengen.

De controller in beweging: navigeren in een veranderende wereld

De controller in beweging: navigeren in een veranderende wereld

De snel veranderende en complexere wereld vraagt om een anders georiënteerde controller. Ivo De Loo, hoogleraar Management Accounting & Control aan Nyenrode Business Universiteit, vertelt hoe die controller eruitziet.

Business agility: Sneller en effectiever reageren door de klant centraal te stellen

Business agility: Sneller en effectiever reageren door de klant...

Zoals de coronacrisis maar weer eens heeft laten zien moet organisaties flexibel en wendbaar zijn. Dat is belangrijk voor klantgerichte productie en dienstverlening, maar ook voor innovatie of nieuwe verdienmodellen om snel op veranderingen te kunnen reageren. Tegen deze achtergrond hebben organisaties in hoog tempo agile werken omarmd en het gedachtegoed in hun bedrijfsvoering ondergebracht.

Digitale transformatie als een nieuwe manier van werken

Digitale transformatie als een nieuwe manier van werken

Digitale data en technologieën geven organisaties nieuwe mogelijkheden om waarde te creëren voor klanten en medewerkers. Wat staat de controller nu precies te doen? Digitale transformatie is geen project met een kop en een staart, maar een nieuwe manier van werken, zegt Frieda van Belle, strategie- en transformatieadviseur en docent aan de Universiteit van Amsterdam.

3 routes naar meer IT-tevredenheid en digitale transformatie

3 routes naar meer IT-tevredenheid en digitale transformatie

Digitale transformatie zorgt dat organisaties relevant blijven voor hun doelgroep. Analyse door de RUG toont aan dat de route naar succes duidelijk kan verschillen: ieder moet uitvinden welke route het meest doelmatig is naar succesvolle IT-dienstverlening en digitale transformatie. Data-analyse helpt organisaties om de juiste route te kiezen.

Agile werken? De governance verandert ook

Agile werken? De governance verandert ook

Door het bedrijfsleven raast een golf van vernieuwing die in de ict begon, maar inmiddels tot ver daarbuiten standaard begint te worden. Die vernieuwing is gericht op versnelling, versterking van de klantfocus, vergroting van de wendbaarheid, vereenvoudiging en kostenbeheersing. In het taalgebruik is er voor die vernieuwing een mix van aanduidingen, die een ontwikkeling betekenen naar het flexibel en wendbaar organiseren van de business.

Hoe zorg je ervoor dat investeringen futureproof zijn?

Hoe zorg je ervoor dat investeringen futureproof zijn?

Investeringsbeslissingen in een transformerende wereld door digitalisering en verduurzaming geven organisaties kopzorgen. Maar het is mogelijk investeringen op korte termijn rendabel te houden en toch klaar te zijn voor het verwezenlijken van duurzaamheidsdoelen of digitaliseringsdoelen. Dat vereist wel een strategie die klassieke overwegingen loslaat. Consultant Sander Jansen legt uit hoe dat moet. Dat de wereld