Modernisering gaat allang niet alleen meer over efficiëntere systemen, maar over hoe financiën de groei van bedrijven kunnen versnellen. Nieuw onderzoek van Payhawk onder Europese CFO’s onderstreept dat punt. Driekwart van de CFO’s plant binnen een jaar grote technologische upgrades. Dit gaat niet alleen over efficiëntere systemen, maar ook over hoe de financiële afdeling de groei van bedrijven kan versnellen. De financiële afdeling is niet langer een kostenpost, maar een drijvende kracht achter strategische beslissingen. Technologie speelt hierin een sleutelrol.
Broodnodig, zegt Kwint Jansen, sales manager Benelux bij Payhawk, die de problemen van ouderwetse systemen vaak in de praktijk ziet. “We spreken bedrijven waar medewerkers eens of twee keer per maand naar kantoor moeten om een envelop vol bonnetjes in te leveren. Vervolgens zit de directiesecretaresse de laatste dagen van de maand alles handmatig te koppelen aan een creditcardafschrift.” Volgens Jansen is het verrassend hoeveel bedrijven nog afhankelijk zijn van papieren facturen. “Soms lijkt het wel een aflevering van Jiskefet, ook in het Nederland van 2025.”
Meer dan kostenbesparing

Jarenlang werd financiële technologie vooral ingezet om kosten te verlagen. Die tijd is voorbij. De nieuwe CFO richt zich op schaalbaarheid en omzetgroei. Volgens het onderzoek verwachten CFO’s dat tech-investeringen de omzet met 14 procent en de operationele kasstroom met 20 procent verhogen. Een kwart van de CFO’s wil hun tech-infrastructuur volledig vernieuwen, terwijl de helft grote aanpassingen plant. Cybersecurity krijgt daarbij steeds meer aandacht, nu financiële data kwetsbaarder is dan ooit. De kosten van een datalek kunnen desastreus zijn, waardoor beveiliging een prioriteit is, legt Jansen uit.
Automatisering van crediteurenbeheer helpt bedrijven volgens Payhawk niet alleen om kosten te verlagen, maar ook om hun werkkapitaal beter te beheren en relaties met leveranciers te versterken. Daarnaast willen CFO’s realtime inzicht in bedrijfsuitgaven, zodat ze sneller en beter gefundeerde beslissingen kunnen nemen. CFO’s verhogen hun techbudget gemiddeld met 13 procent volgend jaar en 18 procent over vijf jaar, van 150.000 euro naar 170.000 euro bij grote bedrijven, aldus het onderzoek.
AI: niet minder banen, maar slimmere processen
De kans op het verlies van banen door nieuwe tools op het gebied van AI en automatisering is volgens CFO’s klein, zo blijkt uit het onderzoek. Hoewel 17 procent van de CFO’s denkt dat hun teams door AI zullen krimpen, verwacht bijna de helft (48 procent) juist een groei van 12 procent in vijf jaar. Routinetaken verdwijnen, maar AI genereert nieuwe inzichten die menselijke interpretatie vereisen. In plaats van banen te schrappen, ontstaat een grotere vraag naar experts die data begrijpen en strategisch kunnen inzetten.
Bedrijven die AI goed inzetten, creëren efficiëntere processen en kunnen zich beter richten op groei”
Volgens Jansen is deze verschuiving essentieel. “Bedrijven die AI goed inzetten, creëren efficiëntere processen en kunnen zich beter richten op groei. Maar dat betekent wel dat werknemers nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen.”
Weerstand
Toch blijft er weerstand. “Finance-mensen zijn heel risicomijdend”, zegt Jansen. “Waarom zou je iets veranderen als je belastingaangifte nu gewoon lukt, is vaak de gedachte. Maar, vasthouden aan oude systemen kan funest zijn voor een organisatie.”
Veel CFO’s worstelen namelijk nog met verouderde software en versnipperde systemen, waardoor bedrijven minder wendbaar en competitief zijn. “Finance-afdelingen krijgen te maken met steeds strengere wetgeving en grotere hoeveelheden data”, zegt Jansen. “Verouderde ERP-systemen belemmeren bedrijven juist in plaats van dat ze helpen. Traditionele systemen kunnen het tempo van moderne bedrijfsvoering nauwelijks bijhouden, en dat leidt tot frustratie op de werkvloer.”
Vasthouden aan oude systemen kan funest zijn voor een organisatie”
Jansen ziet dat veel bedrijven moeite hebben met de implementatie van nieuwe technologie. “De weerstand komt vaak voort uit een angst voor verandering. Medewerkers zijn gewend aan bestaande processen en vrezen dat nieuwe technologie hun werk complexer maakt in plaats van eenvoudiger. In werkelijkheid is vaak het tegenovergestelde het geval.” Het onderzoek toont aan dat training, tijdgebrek en culturele weerstand, de grootste obstakels zijn voor het implementeren van AI.
Achterblijvers verliezen terrein
Volgens Jansen is de transformatie onvermijdelijk. “Technologie is niet langer een keuze, maar een vereiste. Bedrijven die achterblijven, missen niet alleen kansen op efficiëntie, maar verliezen ook hun aantrekkelijkheid voor investeerders en talent.” Hij wijst erop dat moderne systemen CFO’s de mogelijkheid geven om veel strategischer te opereren dan voorheen. “De financiële afdeling is steeds minder een backoffice en steeds meer een sturende factor binnen bedrijven.”
Dit artikel is gesponsord door Payhawk.