'We hebben controllers nodig die bedachtzaam helpen met gas geven'

'We hebben controllers nodig die bedachtzaam helpen met gas geven'

De wereld om ons heen verandert steeds sneller. Hoe zorg je dat je als organisatie mee kunt in die versnelling? Juist traditionele organisaties zitten in een spagaat. Die proberen enerzijds wat ze hebben zo goed mogelijk te besturen, maar realiseren zich tegelijkertijd dat ze een heel andere manier van besturen nodig hebben voor de toekomst, aldus Rini van Solingen, deeltijdhoogleraar TU Delft. 'Is de huidige controller daarvoor toegerust? Hoe gaan we die uitdaging begeleiden, en er de voordelen uithalen, zonder dat we er nadelen van hebben? Dat is de puzzel die we moeten leren leggen.'

‘Ik wil het hebben over versnellen,’ aldus prof.dr.ir. Rini van Solingen, deeltijdhoogleraar TU Delft en docent bij de leergang Controller als Business Partner. ‘Niet over agile werken, of over harder werken. Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel versnellen over twee dimensies, namelijk:

  • organisaties willen sneller kunnen reageren op verandering. Niets is voor altijd. Alleen de snelheid van verandering wordt steeds groter. Je wilt zaken eerder en sneller oplossen, want hoe langer je daarmee wacht hoe eerder je ingehaald wordt door de volgende verandering;
  • je wilt ook zelf sneller kunnen handelen. En dat heeft impact op het werk van de controller. Dat betekent in veel gevallen niet harder werken, maar juist slimmer én minder.’

‘Daar zijn twee trucjes voor,’ vervolgt Van Solingen. ‘Truc 1 is ontdekken wat langzaam is en daarmee stoppen. Of vervangen. Als je alles wat je langzaam maakt wegneemt word je vanzelf sneller namelijk. Ik noem dit ook wel: ontvertragen. En truc 2 is heel ver gaan met automatiseren. Ook in het controllersvak. In de wereld van financial control is al heel veel geautomatiseerd. Maar zeker in business control zie je nog veel dingen handmatig gebeuren. Met eigen modelletjes en excelletjes. Hoe meer je automatiseert hoe sneller je wordt.’

De versnellingsmindset van Tesla

De hoogleraar zegt erg geïnspireerd te zijn door diens gesprekken met Joe Justice over Tesla. ‘Justice heeft zichzelf ondergedompeld in Tesla. En Tesla is agile; echt wendbaar tot op het bot. Maar niet in de zin van dat ze met scrum werken of iets dergelijks. Het is way beyond that. Tesla is agile in de zin dat iedereen er hele dagen bezig is met het optimaliseren van hoe ze de auto’s maken. Want het grootste deel van het maken van die auto’s is geautomatiseerd en gerobotiseerd. De hele filosofie van dat bedrijf is dat medewerkers niet aan het doen zijn wat ze aan het doen zijn, maar dat ze voornamelijk aan het versnellen zijn van wat ze aan het doen zijn.’

Zorgen dat het morgen sneller gaat

‘Nu is Tesla een extreem geval,’ beaamt Van Solingen. ‘Maar het heeft me wel getriggerd. We zijn hier in Nederland vooral aan het doen wat we aan het doen zijn. Dat willen we dan wel een beetje efficiënter maken, maar dat is het wel. We zijn 95 procent van de tijd aan het doen wat we doen en in die andere 5 procent bedenken we hoe we die 95 procent kunnen verbeteren.

De visie bij Tesla is dat ze dat willen omdraaien. Zover zijn zij ook nog niet. Maar bij Tesla is het wel bijna fifty-fifty. Daar zijn ze de helft van de tijd aan het doen wat ze doen. De andere helft zijn ze bezig om te zorgen dat dit morgen 48 procent en 52 procent is.

Waarbij de filosofie ook nog eens is: wij maken geen auto’s, maar we maken fabrieken. En toevallig is dat nu even een fabriek voor auto’s. Maar pin ons daar niet op vast, want we maken ook fabrieken die raketten maken en die satellieten de ruimte inbrengen. En over een aantal jaar maken we wel weer wat anders. De kunst is om zo snel mogelijk de allerbeste fabriek te maken.’

Snelheid van verandering

‘Dat heeft impact voor de controller. Want als de snelheid van verandering toeneemt, vraagt dit dat deze steeds meer meedenkt in de businesscase van die veranderingen. Dus niet vooraf, maar vooral ook tijdens,’ betoogt Van Solingen. ‘Dus niet: we hebben een leuk plan, maken een businesscase, de controller kijkt er even naar, telt wat op, trekt wat af, zegt ‘denken jullie hier wel aan’, oké laten we het dan maar gaan doen. Om vervolgens het geld uit te geven. En dan heel af en toe achteraf kijken of die businesscase wel klopte. Maar dat brengt je niets, want het geld is al uitgegeven. Dat kan niet meer. Je wilt constant die businesscase voeden. Opzetten, uitvoeren en steeds weer bijstellen; in kleine stapjes verder werken, op naar de volgende 10 procent, op naar de volgende 5 procent, enzovoorts.

De periode van stabiliteit in de manier waarop we dingen organiseren via processen en financiële systemen, wordt steeds korter. Maar het gekke is: zodra we iets gaan veranderen is de mindset alsof we dat doen voor altijd. Daar zit een rare paradox. Daar zit de spagaat waar juist de controller mee geconfronteerd wordt. Hij of zij zit dingen duurzaam en voor altijd in te richten in een dynamische en veranderlijke omgeving.’

Rituele dans

‘De jaarlijkse planning- en controlcyclus is bijna dood,’ chargeert Van Solingen. ‘Die ligt aan de beademing. En zodra de overheid ook gaat toegeven dat het een rare cyclus is - omdat we helemaal niet meer denken in jaren - is de vraag hoelang die nog leeft. Wíj gaan nog meemaken dat die cyclus wegvalt. We hebben in die jaarlijkse planning- en controlcyclus al geaccepteerd dat we plannen maken die net concreet genoeg zijn om ja tegen te zeggen, maar ook nog voldoende vaag blijven omdat we weten dat we er gaandeweg het jaar toch nog heel veel in zullen veranderen. We kunnen eerlijk gezegd beter toegeven dat we onszelf voor de gek houden. Het is een rituele dans die jarenlang zinvol was maar inmiddels is ingehaald door de tijd. En die we nu in stand houden omdat we geen alternatief hebben. Maar als je heel eerlijk bent: heel zinvol is het allang niet meer.’

Stel de vraag: wat gaat dit opleveren?

Want hoe gaat het in de praktijk? Stel, we hebben een investeringsbudget uit de grote investeringspot. We gaan erover steggelen hoe we die gaan verdelen over strategische projecten, tactische projecten, enzovoorts. We verdelen het geld in allemaal kleine potjes. En dat noemen we dan thema’s, trajecten of projecten (of epics, als we agile werken). Maar wat gebeurt er vervolgens als het operationeel geïmplementeerd wordt? Dan wordt het vaak geïmplementeerd met stabiele teams; met vaste capaciteit. Dus wat zijn we aan het doen? We zijn op boardniveau een grote zak met geld aan het opsplitsen in kleine zakjes geld. Die vertalen we vervolgens naar capaciteit. Maar die capaciteit heb je al betaald. Dus vervolgens gooien we alles feitelijk weer op één hoop.

Laten we dan stoppen met het over geld te hebben, want daar gaat het al lang niet meer over. Laten we het hebben over waar we het werkelijk over hebben, namelijk: capaciteit – die we sowieso toch wel betalen – waarvan de vraag nog is ‘wat laten we die dan doen?’ En ik hoop dat we met behulp van de business controllers niet meer de vraag gaan stellen ‘wat laten we die dan doen?’, maar dat we de vraag gaan stellen ‘Wat gaat dit dan direct opleveren? Wat is het beoogde rendement? En hoe kan dat zo snel mogelijk? En hoe kunnen we zo snel mogelijk uitvinden welke investeringen wel renderen en welke niet?’

Waarde concreet maken

‘En dan komt wat al jaren mijn stokpaardje is,’ vervolgt Van Solingen. ‘Iedereen heeft het wel over waarde, maar niemand weet wat het is. Ik ben nu vanuit de TU Delft product-owners aan het interviewen, en op dit moment lukt het minder dan 10 procent van de product-owners om waarde echt concreet maken in de eigen praktijk. Ze praten het ‘waardetaaltje’ wel, terwijl ze het helemaal niet concreet invullen. Terwijl bij de business controller in diezelfde organisatie dus wél heel veel kennis en competentie zit om het concept waarde te helpen vormgeven. Die doen dat nu vaak niet. Daar ligt nog een wereld open. Juist de financiële vrouwen en mannen hebben we er keihard bij nodig. Want de markt is vluchtig.

Ook het rendement-denken vraagt om een kortcyclische manier van werken. En daar ligt de uitdaging. Bij kleinere organisaties is dat verankerd in hun dna: een start-up is over 3 maanden failliet wanneer ze niets doen. En ik denk dat we allemaal naar diezelfde mindset gaan. We geven nu geld uit. Voordat alles af is zijn we misschien wel 2 jaar verder, maar binnen 2 tot 3 maanden willen we dat de eerste investeringen al gaan renderen. Is dat niet het geval: klopt dan de businesscase wel? Of kunnen we die beter eerst aanpassen? Of is het überhaupt een investering waar we beter mee kunnen stoppen? Wat leren we daarvan? Zodat we weten waar we wel en niet verder in moeten investeren. Dat hele traject? Minder dan 10 procent van de product-owners overziet dit.’

Niets is voor altijd

‘En dat heeft niets met agile te maken,’ aldus de expert. ‘Dat heeft alles met een snel veranderende wereld te maken. Het is cruciaal om zaken snel voor elkaar te krijgen, want als het momentum voorbij is, is er al weer iets nieuws aan de hand. Ik zie te veel organisaties die keer op keer de boot missen en eigenlijk aan het interen zijn op hun eigen vet. Terwijl de kleine, snelle en wendbare organisaties iedere keer de kersen en de slagroom pakken, en tegen de tijd dat ze toe zijn aan de taart zelf gaan ze weer naar de volgende kers en de slagroom.’

‘Niets is voor altijd. Als je dat weet te verankeren, ook in je financiële processen, in je manier van control, in je manier van besturing, dan ben je op de goede weg. Dat is de uitdaging waar we de komende decennia voor staan. Het zien is één. Er succesvol mee om willen gaan is echter twee. Bij die puzzel is de controller heel hard nodig. Maar het vraagt wel dat we eerst durven accepteren dat die verandering er is en dat die blijft. Want anders gaan controllers die verandering bestrijden, en ervaren anderen dat als afremmen. En we hebben geen remmende business controller nodig, we hebben business controllers nodig die bedachtzaam helpen met: gas geven!’

Anja Jalink

Anja Jalink

Hoofdredacteur ControllersMagazine en CMweb.nl

Anja Jalink is journalist, contentstrateeg en hoofdredacteur van CM: ControllersMagazine en CMweb. Daarnaast is zij nauw betrokken bij de programmaontwikkeling van Finance Academy E-learning, de Nationale Controllersdag en de Actualiteitendag Finance en Control. Hiervoor werkte ze als (hoofd/eind-) redacteur bij verschillende uitgeverijen in de financieel economische hoek.

Wat betekent agile voor de business controller?

Wat betekent agile voor de business controller?

Veel organisaties pakken agile werken op. Hierdoor verschuift de besturing, want agile werken vraagt echt om veranderingen in de governance. Agile werken gaat namelijk op een fundamenteel andere manier om met tijd, geld en scope. Dit heeft impact op jaarplannen, budgettering en contracten met leveranciers. Wat betekent dit voor de business controller?

Business agility: Sneller en effectiever reageren door de klant centraal te stellen

Business agility: Sneller en effectiever reageren door de klant...

Zoals de coronacrisis maar weer eens heeft laten zien moet organisaties flexibel en wendbaar zijn. Dat is belangrijk voor klantgerichte productie en dienstverlening, maar ook voor innovatie of nieuwe verdienmodellen om snel op veranderingen te kunnen reageren. Tegen deze achtergrond hebben organisaties in hoog tempo agile werken omarmd en het gedachtegoed in hun bedrijfsvoering ondergebracht.

'Continuous improvement vraagt om een andere leiderschapsstijl'

'Continuous improvement vraagt om een andere leiderschapsstijl'

Rob van den Wijngaard, docent aan Finance Academy E-learning, werd in 2009 hoofd van het shared service center aan de Universiteit Leiden. Administratieve afdelingen als financiën, salarisadministratie moesten samen ondergebracht worden in een shared service center. Gescheiden afdelingen met mensen van verschillende talenten, competenties en vaardigheden samenbrengen tot een geheel van mensen dat bereid is om de verandering mee te maken en die zich ook willen blijven ontwikkelen. En dan van de papieren administratie af en naar alles digitaal.

Agile werken? De governance verandert ook

Agile werken? De governance verandert ook

Door het bedrijfsleven raast een golf van vernieuwing die in de ict begon, maar inmiddels tot ver daarbuiten standaard begint te worden. Die vernieuwing is gericht op versnelling, versterking van de klantfocus, vergroting van de wendbaarheid, vereenvoudiging en kostenbeheersing. In het taalgebruik is er voor die vernieuwing een mix van aanduidingen, die een ontwikkeling betekenen naar het flexibel en wendbaar organiseren van de business.

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

De status van de digitale transformatie van de financiële functie blijkt minder vergevorderd te zijn dan gedacht of gehoopt. De onderzoekers gaan nu in op de obstakels die financiële functies tegenkomen tijdens hun digitale transformatie, en zij bespreken hoe deze obstakels effectief aangepakt kunnen worden.

Succesvol presenteren: zo doe je dat

Succesvol presenteren: zo doe je dat

Als financial heb je een waardevol perspectief op de business. Je weet niet alleen of de plannen van collega's haalbaar zijn, maar begrijpt ook welke keuzes ze moeten maken als dat niet het geval is. Je stem moet dus gehoord worden. Dat brengt uitdagingen met zich mee: als je ook maar een beetje de diepte ingaat, is de kans groot dat gesprekspartners afhaken. Welke communicatietechnieken kun je als financial toepassen om uw doel te bereiken?

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

Luc Jalink probeert de ontwikkelingen van deze tijd te duiden. En passant trekt hij de consequenties hiervan voor finance en finance-professionals, en doet suggesties om om te gaan met onzekerheden en een oproep tot professionele en persoonlijke groei.

De controllerparadox: creatief problemen oplossen in een rigide kader

De controllerparadox: creatief problemen oplossen in een rigide kader

Een te sterk gereguleerd werkveld of een organisatie met te veel regels brengt de motivatie van werknemers naar een dieptepunt. Controllers zijn bij uitstek mensen die te maken krijgen met een regeldichte omgeving. Dus als er één groep mensen is die de uitzondering zou moeten zijn, dan is het wel de controller. Maar ook zij gedijen niet in een sterk gereguleerde omgeving.

Eveline Kapteijn: 'Jonge mensen kunnen helpen om verandering tot stand te brengen'

Eveline Kapteijn: 'Jonge mensen kunnen helpen om verandering tot...

De wereld is in transitie en dat is geen eenmalige omwenteling, maar een constant aanpassen aan nieuwe realiteiten. Dat vereist nogal wat van organisaties. Ze verwachten van controllers dat ze meedenken in de visie, businesscases onderzoeken en kijken naar het totaalplaatje van maatschappelijke waarde tot de bottomline. Die nieuwe lens van financials vereist een andere manier van opleiden.

Vloedgolf aan regels zorgt voor inhaalslag duurzaamheid

Vloedgolf aan regels zorgt voor inhaalslag duurzaamheid

Met de Green Deal en de daarmee samenhangende vloedgolf aan richtlijnen zorgt de Europese Unie voor een enorme inhaalslag in duurzaamheid. Finance professionals gaan die vloedgolf op zich af zien komen in de bedrijfsvoering, zo is de stellige overtuiging van Jan Jonker, hoogleraar emeritus Duurzaam Ondernemen.

Controller gezocht: tip cm voor onze nieuwe rubriek

Controller gezocht: tip cm voor onze nieuwe rubriek

Ben jij of ken jij een controller met passie voor het vak? Cm: zoekt kandidaten voor een nieuwe rubriek waarin we even bijpraten met controllers over het vakgebied, de dagelijkse werkzaamheden en de toekomst van finance.

Communicatie in het buitenland: 'Breng wat vriendelijkheid aan in je taalgebruik'

Communicatie in het buitenland: 'Breng wat vriendelijkheid aan in je...

Een gesprekspartner in het buitenland benader je anders dan een Nederlander. Verschillende culturen hebben andere prioriteiten in de communicatie dan jij en dat levert wel eens misinterpretatie op. Anne-Marie Dingemans, expert internationale samenwerking, geeft uitleg en tips over communiceren met buitenlandse gesprekspartners.