De menselijke kant van debiteurenbeheer: bouwen aan sterke klantrelaties

De menselijke kant van debiteurenbeheer: bouwen aan sterke klantrelaties

De inflatie blijft stijgen en zo'n 60.000 bedrijven moeten hun coronaschulden terugbetalen aan de Belastingdienst. Dit maakt het voor veel bedrijven steeds lastiger om hun rekeningen op tijd te betalen. Uit onderzoek blijkt dat 25 procent van de financieel professionals zich zorgen maakt over een mogelijk bankroet van hun klanten door die terugvordering door de fiscus. Die situatie zal er ook toe leiden dat concurrerende schuldeisers niet of later worden betaald. Dat kan leiden tot ernstige verstoringen in de cashflow. Het is voor bedrijven dan ook belangrijker dan ooit om goed debiteurenbeheer te hebben, om zo een gezonde cashflow te behouden en financieel gezond te blijven.

Goed debiteurenbeheer staat of valt met een aantal aspecten. Denk hierbij aan het gebruiken van een geschikt debiteurensysteem dat volledige controle en transparantie geeft over de debiteurenprocessen en het kennen van je klant. Maar ook een juiste workflow is onmisbaar. In deze workflow bepaal je de betalingstermijn en wanneer je herinneringen stuurt, neem je contact op met de klant en stuur je aanmaningen. Vaak is het laatste redmiddel in dit proces het inschakelen van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder.

Maar deze workflow moet men niet op de automatische piloot uitvoeren. Het is namelijk geen routinematige procedure die je bij elke klant op dezelfde manier kunt inzetten. Een persoonlijke aanpak is dan ook een vereiste om debiteurenbeheer adequaat te kunnen afhandelen. In deze blog gaan we dieper in op hoe persoonlijk contact en maatwerk bijdragen aan een professionele aanpak van debiteurenbeheer.

Persoonlijk contact

Persoonlijk contact is dus een cruciaal aspect van effectief debiteurenbeheer. Hiermee kan je immers een band opbouwen met je klant. Door goed op de hoogte te zijn van de situatie waarin de klant zich bevindt, creëer je een gevoel van vertrouwen en betrokkenheid. Dit verhoogt uiteindelijk de kans om tot een oplossing te komen om de openstaande betaling te voldoen.

Een eerste stap in het persoonlijk contact is het afstemmen van de communicatiekanalen op de voorkeuren van de klant. Wil hij of zij bijvoorbeeld liever een brief, e-mail of een WhatsAppje? Met deze informatie kan je de klant te woord staan op de manier die het beste bij hem of haar past. 

Empathisch debiteurenbeheer en maatwerk

Bij een persoonlijke aanpak hoort ook een proactieve houding. Neem dan ook persoonlijk contact op wanneer klanten hun rekeningen niet voldoen. Tijdens deze gesprekken is het belangrijk om een menselijke benadering te hanteren. Wees geduldig, empathisch en toon begrip voor de situatie van de klant.

Soms kan maatwerk nodig zijn, omdat klanten te maken hebben met onvoorziene financiële moeilijkheden of andere uitdagingen. Als je op de hoogte bent van deze situatie, kun je gezamenlijk op zoek naar haalbare oplossingen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een flexibele betalingsregeling aanbiedt, de betalingstermijn verlengt of andere alternatieve oplossingen voorstelt. 

Voorkomen is beter dan genezen

Een proactieve en persoonlijke aanpak kunnen een groot verschil maken en ervoor zorgen dat facturen betaald worden. Maar uiteindelijk is het natuurlijk nog beter om te voorkomen dat klanten met betalingsachterstanden kampen. Vroegsignalering, preventie en automatisering spelen daarin een belangrijke rol. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld een financiële check uitvoeren voordat een klant een contract tekent. Maar je kunt ook de risico’s van betalingsachterstanden in bijvoorbeeld een nieuwsbrief aanstippen. 

Op zoek naar de menselijke kant

Een professioneel debiteurenbeleid is essentieel voor het financiële succes van je bedrijf. Het zorgt er immers voor dat openstaande facturen snel en effectief worden afgehandeld, waardoor het risico op betalingsachterstanden kleiner wordt. De juiste workflow is hierin belangrijk, maar vaak niet doorslaggevend. Daarvoor is persoonlijk contact en maatwerk belangrijker.

Lisa Vink

Lisa Vink

Coördinator Flanderijn Servicing bij Flanderijn

Nederland circulair in 2050: hoe financiert het mkb de omslag?

Nederland circulair in 2050: hoe financiert het mkb de omslag?

Nederland heeft de ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn. Dit betekent dat ook bedrijven hun activiteiten en verdienmodellen anders moeten gaan organiseren. Ze moeten zoveel mogelijk gebruik gaan maken van duurzaam geproduceerde, hernieuwbare grondstoffen. Hoe gaan we dat financieren?

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."

Recordrente zorgt voor meer focus op aflossing

Recordrente zorgt voor meer focus op aflossing

De hoge beleidsrente zorgt ervoor dat de balans van beursgenoteerde bedrijven stevig verandert. De focus ligt meer op het aflossen van schulden, om herfinanciering tegen hogere rentes te voorkomen. Toch lenen beursgenoteerde bedrijven nog volop.

Zo werken optiegrieken: thèta en vega

Zo werken optiegrieken: thèta en vega

Voor opties die in the money zijn, geldt dat de optiepremie wordt bepaald door de som van de intrinsieke waarde (IW), tijdswaarde (TW) en verwachtingswaarde (VW). Voor opties die out of the money zijn en waarvan de vervaldatum nog niet is bereikt, geldt dat de optiepremie gelijk is aan de som van tijdswaarde en verwachtingswaarde (TVW). De tijdswaarde wordt aangeduid met de Griekse letter thèta. Naast thèta bespreken we in dit artikel nog een optiegriek, namelijk vega.

CSRD: waarom je aan de slag moet met statistiek

CSRD: waarom je aan de slag moet met statistiek

Met rapportage-eisen omtrent duurzaamheid wordt het steeds belangrijker dat financials data-analyse kunnen uitvoeren. Maar hoe doe je dat? Niet schrikken, maar dat draait voor een belangrijk deel om basiskennis statistiek, zegt universitair docent en econoom Jean Gieskens.

Inzicht in optiegrieken: de belangrijke rol van gamma

Inzicht in optiegrieken: de belangrijke rol van gamma

Optiegrieken zijn indicatoren die, op basis van wiskundige formules, optierisico's vanuit verschillende invalshoeken detecteren. Ze informeren marktpartijen over de gevoeligheid van de optieprijs voor verschillende factoren. Met behulp van optiegrieken kun je risicovolle posities vermijden of beperken.

Stappenplan voor effectieve benchmarking

Stappenplan voor effectieve benchmarking

De meeste ondernemingen die benchmarking op een professionele wijze toepassen, hebben een eigen stappenplan ontwikkeld dat zij telkens aan de situatie aanpassen. Dat is nodig, omdat benchmarking per onderneming en per project verschilt. Er bestaat dan ook geen uniform model dat voor alle ondernemingen en projecten kan worden toegepast.

Hoe bankiers naar je balans kijken

Hoe bankiers naar je balans kijken

Bij het verstrekken van een lening voor werkkapitaal leunt de bank zwaar op de jaarverslaggeving. Toch zal de bank veelal met een andere bril naar de cijfers kijken dan de ondernemer. Én tot andere uitkomsten komen.

Zo bereken je het werkzaam vermogen

Zo bereken je het werkzaam vermogen

In de praktijk leven er veel misverstanden rond het begrip 'werkzaam vermogen'. De term wordt vaak ten onrechte gebruikt voor het begrip 'werkkapitaal'. Daarnaast bestaan er verschillende definities rond het werkzaam vermogen en even zoveel berekeningswijzen om deze grootheid cijfermatig in beeld te brengen. Wat is werkzaam vermogen? Hoe bereken je het werkzaam vermogen? En wat is de link met het werkkapitaal?

Scenarioplanning: wat is het en hoe doe je het?

Scenarioplanning: wat is het en hoe doe je het?

Om naar de toekomst te kijken, heb je geen glazen bol nodig, zegt Jan Nekkers, directeur van Futureconsult. Door te kijken naar trends en onzekerheden, kan een organisatie scenario's schetsen en daarop anticiperen.

Ondernemers huiverig voor lening bij de bank

Ondernemers huiverig voor lening bij de bank

De vraag van bedrijven om bankkrediet blijft laag, mede vanwege de hoge rente, maar ook vanwege de toenemende afwijzingen. Consumenten zijn juist meer gaan lenen in het tweede kwartaal van dit jaar. Banken verwachten wel een toenemende in het derde kwartaal.

Driekwart mkb's loopt omzet mis door oninbare facturen

Driekwart mkb's loopt omzet mis door oninbare facturen

Mkb-ondernemers lopen jaarlijks individueel tienduizenden euro's mis vanwege facturen die niet of te laat worden betaald. Daardoor komt de liquiditeit van deze ondernemingen in gevaar, waardoor wanbetalingen zich als een olievlek verspreiden in de Nederlandse economie.