Alles over Creditmanagement

CSRD: waarom je aan de slag moet met statistiek

CSRD: waarom je aan de slag moet met statistiek

Met rapportage-eisen omtrent duurzaamheid wordt het steeds belangrijker dat financials data-analyse kunnen uitvoeren. Maar hoe doe je dat? Niet schrikken, maar dat draait voor een belangrijk deel om basiskennis statistiek, zegt universitair docent en econoom Jean Gieskens.

Driekwart mkb's loopt omzet mis door oninbare facturen

Driekwart mkb's loopt omzet mis door oninbare facturen

Mkb-ondernemers lopen jaarlijks individueel tienduizenden euro's mis vanwege facturen die niet of te laat worden betaald. Daardoor komt de liquiditeit van deze ondernemingen in gevaar, waardoor wanbetalingen zich als een olievlek verspreiden in de Nederlandse economie.

Snel betaald krijgen: een mix van AI en business intelligence

Snel betaald krijgen: een mix van AI en business intelligence

Slim debiteurenbeheer voorkomt verspilde energie. Met de inzet van AI en business intelligence kunnen openstaande facturen doelmatiger, persoonlijker en klantvriendelijker worden geïnd, aldus Sander Bollebakker, data-architect bij TKB.

5 vragen over de Wki

5 vragen over de Wki

Sinds 1 april 2024 moeten financiële dienstverleners die zich bezighouden met vorderingen voldoen aan nieuwe kwaliteitseisen. Dat betekent dat ondernemers duidelijkere brieven krijgen van schuldeisers en niet meer te maken zouden moeten krijgen met louche partijen die mensen agressief benaderen.

Efficiënter creditmanagement? Outsourcing is een effectieve strategie

Efficiënter creditmanagement? Outsourcing is een effectieve strategie

Met de outsourcing van creditmanagement verkrijgt de CFO snel flexibiliteit in schaalbaarheid, talen en een kostenverlaging.

Deze veranderingen moet je doorvoeren om succesvol datagedreven te werken in creditmanagement

Deze veranderingen moet je doorvoeren om succesvol datagedreven te...

Credit management heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke transformatie ondergaan. Waar creditmanagement eerder gezien werd als het pakkie-an van de backoffice, is het vandaag de dag een essentieel onderdeel van de financiële strategie van een organisatie. De uitdagingen die Covid-19 met zich meebracht, de aanhoudende inflatie en de stijgende rentetarieven vereisen daarbij ook een andere, meer proactieve en geavanceerde aanpak. Met deze aanpak wordt datagedreven werken ook steeds belangrijker. Maar datagedreven werken binnen creditmanagement is niet eenvoudig te bewerkstelligen. Bedrijven die succesvol datagedreven werken hebben de afgelopen jaren een aantal veranderingen doorgevoerd. Om je te inspireren bespreek ik er drie.

De menselijke kant van debiteurenbeheer: bouwen aan sterke klantrelaties

De menselijke kant van debiteurenbeheer: bouwen aan sterke...

De inflatie blijft stijgen en zo'n 60.000 bedrijven moeten hun coronaschulden terugbetalen aan de Belastingdienst. Dit maakt het voor veel bedrijven steeds lastiger om hun rekeningen op tijd te betalen. Uit onderzoek blijkt dat 25 procent van de financieel professionals zich zorgen maakt over een mogelijk bankroet van hun klanten door die terugvordering door de fiscus. Die situatie zal er ook toe leiden dat concurrerende schuldeisers niet of later worden betaald. Dat kan leiden tot ernstige verstoringen in de cashflow. Het is voor bedrijven dan ook belangrijker dan ooit om goed debiteurenbeheer te hebben, om zo een gezonde cashflow te behouden en financieel gezond te blijven.

Van risico naar kans: de transformatie van creditmanagement in een veranderende economie

Van risico naar kans: de transformatie van creditmanagement in een...

Organisaties krijgen steeds vaker te maken met groeiende betalingsachterstanden en klanten die uitstel van betaling aanvragen. De belangrijkste oorzaak daarvan is de economische onzekerheid. Dat zorgt voor een uitdagende tijd voor creditmanagementmedewerkers. Het enkel controleren en betalen van binnengekomen facturen is immers niet meer genoeg. Bij één op de vijf (18 procent) organisaties zorgen de

Betaalachterstanden groeiend probleem, maar geen focus op debiteurenbeheer

Betaalachterstanden groeiend probleem, maar geen focus op...

Vier op de tien financials geeft aan dat ze meer bezig zijn met betaalachterstanden van bedrijven en consumenten in het afgelopen jaar dan daarvoor. Coronaschulden en de energiecrisis maken creditmanagement belangrijker, maar debiteurenbeheer is in de praktijk vaak een ondergeschoven kindje. Creditmanagement: Ga efficiënt om met debiteuren Universitair hoofddocent en financieel expert Jean Gieskens legt

Coronacrisis zorgt voor meer aandacht voor zorgvuldig factureren en snel betalen

Coronacrisis zorgt voor meer aandacht voor zorgvuldig factureren en...

De mogelijkheden voor ondernemers om sneller facturen aan grote bedrijven te innen worden beter. Dat komt door een bredere inzet en een groter aanbod van digitale mogelijkheden die het factureerproces sneller en makkelijker maken en door de aankomende wetswijziging waarbij de maximale betaaltermijn van grote bedrijven voor mkb-leveranciers wordt gehalveerd van zestig naar dertig dagen.