4 sleutelposities op de financiële afdeling: welke rol heb jij? 

4 sleutelposities op de financiële afdeling: welke rol heb jij? 

Tegenwoordig hebben bedrijven meer verwachtingen van hun financiële afdeling dan alleen het verwerken van cijfers. Volgens een onderzoek van Deloitte is er bij bedrijven behoefte aan een financiële afdeling die proactief de business ondersteunt bij besluitvorming, ook wel bekend als een businesspartner. Om een succesvolle businesspartner te worden, zijn er vier sleutelposities op de financiële afdeling onmisbaar. Welke rol heb jij?

Tegenwoordig hebben bedrijven meer verwachtingen van hun financiële afdeling dan alleen het verwerken van cijfers. Volgens een onderzoek van Deloitte is er bij bedrijven behoefte aan een financiële afdeling die proactief de business ondersteunt bij besluitvorming, ook wel bekend als een businesspartner. Om een succesvolle businesspartner te worden, zijn er vier sleutelposities op de financiële afdeling onmisbaar. Welke rol heb jij?

1 De scorekeeper zorgt voor procesefficiëntie

De scorekeeper is degene die de boekhouding piekfijn in orde houdt. Hij of zij verbetert de processen door ze te automatiseren of efficiënter te maken en zorgt zo voor snelle en nauwkeurige financiële rapportages. Daarnaast verzamelt de scorekeeper de nodige data voor de strategische profielen in het bedrijf. De scorekeeper wordt gezien als de persoon die zorgt voor ‘financiële hygiëne’ binnen de organisatie.

2 De caretaker houdt alles op orde

De caretaker is het zorgende type binnen de financiële afdeling. Hij of zij is sterk in besturen en controleren en houdt toezicht op compliance: de caretaker kijkt er streng op toe dat iedereen de afspraken, wet- en regelgeving naleeft. Zo zorgt de caretaker ervoor dat de financiële afdeling - en bij uitbreiding de hele organisatie - soepel blijft draaien.

3 De businesspartner ondersteunt het management

De businesspartner vormt de connectie tussen de financiële afdeling en de rest van de organisatie. Op basis van de financiële data die de scorekeeper aanlevert, maakt de businesspartner nauwkeurige rapportages en analyses en geeft hij of zij strategisch advies aan de directie bij belangrijke financiële beslissingen zoals investeringen en budgetten. 

4 De commentator of verslaggever zorgt voor verdieping

Tot slot is er de verslaggever of commentator: die zet reconciliaties om in inzichtelijke analyses en zorgt ervoor dat rapporten zoveel mogelijk automatisch geproduceerd worden. Op die manier legt hij of zij een basis voor de businesspartner en het management om de koers te bepalen.

Elke rol heeft specifieke sterktes

De scorekeeper en de commentator binnen je financiële afdeling gedragen zich reactief: ze zorgen voor hygiëne en orde. De caretaker en de businesspartner handelen proactief: ze bereiden de business voor op de toekomst. Waar de scorekeeper en de caretaker de financiële afdeling stroomlijnen en de boekhouding op orde brengen, zorgen de businesspartner en de commentator voor meerwaarde en hebben ze impact op strategische beslissingen. Hoewel elke functie onmisbaar is, verandert het belang van de rollen gaandeweg.

De rol van businesspartner wordt belangrijker

De financiële afdeling houdt zich steeds minder bezig met transactionele taken en handmatige processen. Die taken worden uitbesteed, geautomatiseerd of vereenvoudigd dankzij technologische ontwikkelingen. De puur boekhoudkundige functie van de financiële afdeling neemt dus alsmaar af. Wordt de rol van de financiële afdeling binnen een organisatie dan overbodig? Absoluut niet, maar de focus verschuift wel: hebben organisaties hebben steeds meer nood aan een financiële afdeling die het management als businesspartner adviseert en ondersteunt. 

Lees ook: Cijfers omzetten in strategisch managementadvies? 3 essentiële inzichten

Focus op nieuwe uitdagingen

Waar zullen de financiële afdelingen van de toekomst zich dan mee bezighouden? Onder meer met betrouwbare data, die in het digitale tijdperk steeds belangrijker zijn. Door zich te ontpoppen als data-eigenaar, is jouw financiële afdeling in staat om je organisatie op elk moment van de juiste informatie te voorzien. Door een goed inzicht te hebben in cijfers en feiten, helpt je financiële afdeling het management bovendien om de juiste keuzes te maken, in te spelen op trends en op tijd de koers bij te sturen. 

De businesspartner als co-piloot

Zie een financiële afdeling die zich gedraagt als businesspartner als de co-piloot van het management: ze wijst de weg naar succes en signaleert shortcuts om die weg  sneller te bereiken. Een goede businesspartner is een sterke bemiddelaar, is veerkrachtig en weet zich snel aan te passen aan veranderingen. Om die rol te vervullen, heb je de juiste profielen nodig. Die hebben andere eigenschappen dan de meer traditionele financiële medewerkers: het zijn mensen die het grotere geheel van de business in de gaten houden en zich op meer dan alleen cijfers richten.

Is jouw financiële afdeling klaar voor de transitie?

Wil je als organisatie goed voorbereid zijn op de toekomst, stem je financiële afdeling dan goed af op die nieuwe noden. Moet de volledige financiële afdeling zich dan transformeren tot businesspartner? Nee, integendeel! Accountants hebben nog steeds een cruciale rol in processen optimaliseren en kwaliteit verzekeren met correcte cijfers, volledigheid en stiptheid. Zelfs wanneer de financiële afdeling evolueert richting de rol van businesspartner blijven die activiteiten enorm belangrijk: zonder de nauwkeurige en actuele data die de scorekeeper aanlevert, kan de businesspartner immers geen datagedreven advies geven. 

Download direct

Wat is dan wel nodig om jouw financiële afdeling goed voor te bereiden op de toekomst? En welke obstakels moet je daarvoor overwinnen? Meer dan 40% van jouw concullega’s geeft bijvoorbeeld aan dat een overmatige focus op financiële activiteiten een grote belemmering vormt, net zoals niet-ondersteunende IT-systemen. Benieuwd naar de andere obstakels? Download de infographic ‘Finance als sleutelrol in een groeigedreven bedrijf: alles wat je moet weten’ en leer meteen wat er moet gebeuren en welke obstakels je moet overwinnen om jouw financiële afdeling te transformeren tot een waardevolle businesspartner. 

Dit artikel is gesponsord door Yuki Software.

financiële afdeling

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

De status van de digitale transformatie van de financiële functie blijkt minder vergevorderd te zijn dan gedacht of gehoopt. De onderzoekers gaan nu in op de obstakels die financiële functies tegenkomen tijdens hun digitale transformatie, en zij bespreken hoe deze obstakels effectief aangepakt kunnen worden.

Succesvol presenteren: zo doe je dat

Succesvol presenteren: zo doe je dat

Als financial heb je een waardevol perspectief op de business. Je weet niet alleen of de plannen van collega's haalbaar zijn, maar begrijpt ook welke keuzes ze moeten maken als dat niet het geval is. Je stem moet dus gehoord worden. Dat brengt uitdagingen met zich mee: als je ook maar een beetje de diepte ingaat, is de kans groot dat gesprekspartners afhaken. Welke communicatietechnieken kun je als financial toepassen om uw doel te bereiken?

Eveline Kapteijn: 'Jonge mensen kunnen helpen om verandering tot stand te brengen'

Eveline Kapteijn: 'Jonge mensen kunnen helpen om verandering tot...

De wereld is in transitie en dat is geen eenmalige omwenteling, maar een constant aanpassen aan nieuwe realiteiten. Dat vereist nogal wat van organisaties. Ze verwachten van controllers dat ze meedenken in de visie, businesscases onderzoeken en kijken naar het totaalplaatje van maatschappelijke waarde tot de bottomline. Die nieuwe lens van financials vereist een andere manier van opleiden.

Controller gezocht: tip cm voor onze nieuwe rubriek

Controller gezocht: tip cm voor onze nieuwe rubriek

Ben jij of ken jij een controller met passie voor het vak? Cm: zoekt kandidaten voor een nieuwe rubriek waarin we even bijpraten met controllers over het vakgebied, de dagelijkse werkzaamheden en de toekomst van finance.

Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'

'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Bas Blekkingh: 'Angst is geen slechte raadgever'

Bas Blekkingh: 'Angst is geen slechte raadgever'

Een finance professional is goed in de inhoud, maar kent nog wel eens problemen om deze inhoud goed over te brengen. Al dan niet door eigen toedoen. Dat ervaart Bas Blekkingh als oprichter van het bedrijf Authentiek Leiderschap met enige regelmaat.

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

Luc Jalink probeert de ontwikkelingen van deze tijd te duiden. En passant trekt hij de consequenties hiervan voor finance en finance-professionals, en doet suggesties om om te gaan met onzekerheden en een oproep tot professionele en persoonlijke groei.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."