Gesponsord

Efficiënter creditmanagement? Outsourcing is een effectieve strategie

Efficiënter creditmanagement? Outsourcing is een effectieve strategie

Met de outsourcing van creditmanagement verkrijgt de CFO snel flexibiliteit in schaalbaarheid, talen en een kostenverlaging.

Met de outsourcing van creditmanagementactiviteiten verkrijgt de cfo snel flexibiliteit in schaalbaarheid, talen en een kostenverlaging. Marcel van den Noord, manager marketing & sales bij TKB: 'Outsourcing is een effectieve strategie voor cfo’s die de efficiëntie van hun creditmanagement willen verbeteren. Met stipt debiteurenbeheer verlaag je namelijk snel je days sales outstanding.'  

Er zijn in essentie twee redenen om tot outsourcing van creditmanagementproces over te gaan, constateert Van den Noord. 'De eerste is een strategische. Daarbij zien bedrijven debiteurenbeheer echt als een specialiteit die niet tot hun kernactiviteit behoort. Voor TKB is dat anders. Wij hebben de tijd en deskundigheid om debiteuren tot een snelle betaling te verleiden. Ook kunnen we de klant op basis van data, die tijdens het debiteurenbeheer wordt gegenereerd, adviseren tot procesaanpassing. Om zo tot de beste aanpak passend bij die klantgroepen te komen.'

'De essentie van doeltreffend debiteurenbeheer is dat je kort op de bal moet zitten'

Telefonisch contact blijft nog altijd een heel effectief middel. 'Dat is tegelijkertijd ook een middel dat best veel tijd vergt en door menig debiteurenbeheerder van onze klanten niet altijd als leuk wordt ervaren. De essentie van doeltreffend debiteurenbeheer is dat je kort op de bal moet zitten. Neem je niet tijdig actie, dan is de kans groot dat jouw debiteur een andere factuur eerder betaalt.'

Krapte op de arbeidsmarkt

Reden twee bestaat uit flexibiliteit bij personeelstekort en bij pieken en dalen in het aanbod. Van den Noord: 'Vaak is dat ingegeven door de krapte op de arbeidsmarkt. Vind nog maar eens creditmanagementspecialisten als dat niet je kernactiviteit is. Terwijl het juist wel onze corebusiness is. Een logische ontwikkeling is daarbij dat organisaties een beroep op ons doen om bepaalde taken uit te voeren. Omdat de finance-afdeling onderbezet is, maar ook omdat er pieken en dalen tijdens het jaar op hen afkomt. Zo zijn er klanten die we bijstaan na de jaarfacturatie, maar we ondersteunen ook veel klanten die het bellen van debiteuren lastig vinden. Of klanten die internationaal opereren, dan komt het goed van pas dat ons internationale team meer dan dertig talen beheerst. Wij zijn werkelijk een verlengstuk van onze klanten.'

Stappen doorlopen

Ook kostenbesparing wordt veel als reden voor outsourcing van creditmanagement opgegeven. Het scheelt kosten die samenhangen met werving en selectie, inwerken, vakantiegeld, enzovoorts. Van den Noord: 'Wat te denken van het risico dat iemand uitvalt. Bij ons heb je de garantie dat de actie altijd wordt verricht. We hanteren als externe dienstverlener strakke processen in ons eigen gebouwde creditmanagementsysteem, genaamd TRUST IT. Daardoor doorlopen we stipt alle benodigde stappen in het incasseringstraject. Nogmaals, we kunnen onze klanten vaak adviseren, op basis van verkregen inzichten uit de data. Bijvoorbeeld over het feit dat bij een bepaald soort klant e-mailen niet doeltreffend is, maar telefonisch contact juist des te meer.

Daarnaast vinden wij het belangrijk om ons aan te passen naar de wijze waarop onze klant gebruikelijk is te communiceren. Ook op dat gebied zijn we echt een verlengstuk, het moet niet zo zijn dat wij de zorgvuldig opgebouwde relatie met uw klanten tenietdoen door afwijkend debiteurenbeheer. De activiteiten die we ondernemen om betaald te krijgen en de resultaten rapporteren we transparant. Wij vinden het dan ook belangrijk dat onze klanten inzicht houden. En de regie behouden over toekomstige acties.'

Ondervangen

'Outsourcing betekent per definitie dat je de uitvoering van de werkzaamheden aan een externe partij overdraagt”, zegt Van den Noord. “Daarom ook maken we harde afspraken over de dienstverlening, de benadering van klanten en de terugkoppeling. We definiëren van tevoren de verantwoordelijkheden, de verwachtingen, de communicatiekanalen over en weer en de processen. Dat schept duidelijkheid. En die duidelijkheid helpt ook bij een doeltreffend debiteurenproces.'

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met TKB

CSRD: waarom je aan de slag moet met statistiek

CSRD: waarom je aan de slag moet met statistiek

Met rapportage-eisen omtrent duurzaamheid wordt het steeds belangrijker dat financials data-analyse kunnen uitvoeren. Maar hoe doe je dat? Niet schrikken, maar dat draait voor een belangrijk deel om basiskennis statistiek, zegt universitair docent en econoom Jean Gieskens.

Deze veranderingen moet je doorvoeren om succesvol datagedreven te werken in creditmanagement

Deze veranderingen moet je doorvoeren om succesvol datagedreven te...

Credit management heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke transformatie ondergaan. Waar creditmanagement eerder gezien werd als het pakkie-an van de backoffice, is het vandaag de dag een essentieel onderdeel van de financiële strategie van een organisatie. De uitdagingen die Covid-19 met zich meebracht, de aanhoudende inflatie en de stijgende rentetarieven vereisen daarbij ook een andere, meer proactieve en geavanceerde aanpak. Met deze aanpak wordt datagedreven werken ook steeds belangrijker. Maar datagedreven werken binnen creditmanagement is niet eenvoudig te bewerkstelligen. Bedrijven die succesvol datagedreven werken hebben de afgelopen jaren een aantal veranderingen doorgevoerd. Om je te inspireren bespreek ik er drie.

Van risico naar kans: de transformatie van creditmanagement in een veranderende economie

Van risico naar kans: de transformatie van creditmanagement in een...

Organisaties krijgen steeds vaker te maken met groeiende betalingsachterstanden en klanten die uitstel van betaling aanvragen. De belangrijkste oorzaak daarvan is de economische onzekerheid. Dat zorgt voor een uitdagende tijd voor creditmanagementmedewerkers. Het enkel controleren en betalen van binnengekomen facturen is immers niet meer genoeg. Bij één op de vijf (18 procent) organisaties zorgen de

Overheid voldoet rekeningen vlotter

Overheid voldoet rekeningen vlotter

Rekeningen die ondernemers indienen bij de rijksoverheid, provincies en bij gemeenten worden sneller voldaan. Afgelopen jaar betaalde het rijk 95,8 procent van de rekeningen binnen 30 dagen. Dat is wettelijk verplicht. Een jaar eerder was dat nog 95,1 procent. Cijfers uit de Monitor Betaaltermijnen Overheid, die jaarlijks wordt uitgevoerd, tonen dit aan.

CFO Vivera: 'Waarde zit in het motiveren van mensen om in actie te komen'

CFO Vivera: 'Waarde zit in het motiveren van mensen om in actie te...

De rol van de CFO verschuift van financiële naar maatschappelijke waarde. Boele de Jong, CFO van Vivera en Chief Value Officer van het jaar, deelt zijn visie op waardecreatie en hoe hij deze in de praktijk brengt.

Frank Peters: 'De CFO heeft recht op advies vanuit de RvC'

Frank Peters: 'De CFO heeft recht op advies vanuit de RvC'

Consistent en transparant handelen, het juiste doen als niemand kijkt en opstaan als het spannend wordt. Het zijn drie van de acht lessen die Frank Peters bespreekt in zijn boek Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders. "De lessen hebben ook betrekking op de relatie tussen commissaris en de toezichthouder en de CFO. Die relatie is aan verandering onderhevig", zegt Peters.

Nieuwe CFO voor PostNL

Nieuwe CFO voor PostNL

PostNL heeft een nieuwe CFO benoemd. Linde Jansen wordt vanaf april CFO en lid van de Raad van Bestuur van het Nederlandse postbedrijf.

Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Dutch Photo Agency / Diederik van der Laan

CFO handelshuis Nedstar: 'Financial moet ook de druk van de business...

Allard Visser is CFO  van handelshuis Nedstar dat vanuit Amsterdam wereldwijd zakendoet. Het bedrijf heeft net een financieringsronde achter de rug en groeit snel. "Naast groei is diversificatie momenteel belangrijk voor ons. We moeten niet alle eieren in één mandje stoppen."

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Nieuwe CFO voor busfabrikant Ebusco

Nieuwe CFO voor busfabrikant Ebusco

Maker van elektrische bussen Ebusco heeft Jan Piet Valk benoemd tot interim CFO. Hij was eerder CFO bij Boels. Valk volgt CFO Jurjen Jongma op.

Stappenplan CSRD: impact-reporting op basis van de Europese duurzaamheidsrichtlijn

Stappenplan CSRD: impact-reporting op basis van de Europese...

De duurzaamheidsregels die met CSRD op ons afkomen worden steeds concreter. Grote ondernemingen moeten er per boekjaren die beginnen vanaf 1 januari 2024 aan voldoen. Middelgrote zijn een jaar later aan de beurt. Een stappenplan is altijd handig om een begin te maken.