Gemeente Hardenberg
Door de snelle technologische ontwikkeling zijn er veel tools beschikbaar die het organisaties makkelijker kunnen maken. Toch hebben veel organisaties de stap naar een volledig digitale manier van werken niet gezet.u00a0Tegelijk weet men op directieniveau heel goed dat in de digitalisering en automatisering flinke winst te halen is.u00a0Hoe haalt uu00a0die winst daadwerkelijk binnen?
Zorgverleners ervaren in de praktijk nog maar nauwelijks iets van vermindering van regeldruk. Vooral verzekeraars worden door de zorgverleners als belangrijke veroorzakers van allerlei rompslomp aangewezen.
Vooral startende ondernemingen worstelen met een goede administratie. Voorlichting in financieel inzicht kan een belangrijke rol spelen. 'Administratie is meer dan bonnen verzamelen.'
Het vernieuwingstraject van de Belastingdienst stagneert. Er is minder geld uitgegeven dan beschikbaar was, meer personeel uitgestroomd dan gepland en de bestedingen voor projecten om de processen en het functioneren van de fiscus te veranderen blijven achter.
Kleine ondernemers doen sporadisch beroep op een boekhouder. Slechts tien procent besteedt de administratie volledig uit. Het opstellen van een jaarrekening of de jaarlijkse belastingaangifte blijft in eigen handen door de opmars van bijvoorbeeld boekhoudprogramma's.
Nederlandse bedrijven rapporteren meestal onder de NL GAAP, maar beursgenoteerde ondernemingen moeten hun verslaggeving stoelen op de International Financial Reporting Standards (IFRS). Hoe zit dat? Cm: zet de IFRS-versies op een rij.
De techniek laat het al lang en breed toe, maar toch slaagt menig organisatie er nog niet in de financiële processen volledig te automatiseren. Dat benadrukt Sander Smit, manager finance & control bij Exact. 'Ik geloof dat we op enig moment naar het niveau gaan waarin je de data het volledige verhaal laat vertellen.'
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven verwachten dat de financiële afdeling meer doet dan alleen cijferverwerking. De afdeling zou moeten evolueren tot een strategische businesspartner die het management proactief adviseert. Ben jij klaar voor deze stap? In dit blog lees je alvast 3 dingen die je moet weten voor je deze transitie maakt.
Als financieel professional wilt u uw klanten ontzorgen met correcte, feilloze (salaris)administratie. Uw kennis en rol zijn daarin essentieel. Hoe zet u uw kennis in om klanten het juiste advies te geven? De wereld van het boekhouden en de financiële administratie wordt momenteel aangewakkerd door digitalisering, standaardisatie en automatisering. Administratiekantoren en boekhouders, hoe groot of
Ondernemers vinden de kosten voor vereiste externe verklaringen voor subsidies onder loonsteun NOW vanaf bepaalde drempelbedragen aan de hoge kant. Een derdenverklaring is voor NOW 1 nodig vanaf een voorschot van 20.000 euro en deze kost de onderneming gemiddeld 1300 euro, met flinke uitschieters naar boven. Volgens het UWV wordt 6 a 7 procent van de subsidie ingezet voor een verklaring.
Sommige ondernemers die niet in aanmerking komen voor de coronasteun van het kabinet sjoemelen met de boekhouding om zo alsnog in aanmerking te komen voor hulp. Dat bericht BNR die een rondgang deed langs onder meer fiscalisten en boekhouders.
Capterra, een bedrijf dat helpt met het vinden van softwareoplossingen, vroeg aan 179 ondernemers (die voltijd of deeltijd werken en die zelf of gedeeltelijk zelf de boekhouding voor hun werk doen) of ze een boekhoudprogramma gebruiken. 66 deelnemers antwoordden nog geen boekhoudprogramma te gebruiken, dat is 36 procent. Op papier doet bijna niemand het meer, maar spreadsheets zoals Google Sheets, Mac's Numbers en voor Excel, blijven populair.
Om fouten in aangiftes te voorkomen wil de Belastingdienst vooraf al een vinger in de pap in de geautomatiseerde administratie van het mkb. Verder krijgen starters voorlichting en staat fraudebestrijding op het programma.