Cijfers omzetten in strategisch managementadvies? 3 essentiële inzichten

Cijfers omzetten in strategisch managementadvies? 3 essentiële inzichten

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven verwachten dat de financiële afdeling meer doet dan alleen cijferverwerking. De afdeling zou moeten evolueren tot een strategische businesspartner die het management proactief adviseert. Ben jij klaar voor deze stap? In dit blog lees je alvast 3 dingen die je moet weten voor je deze transitie maakt.

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven verwachten dat de financiële afdeling meer doet dan alleen cijferverwerking. De afdeling zou moeten evolueren tot een strategische businesspartner die het management proactief adviseert. Ben jij klaar voor deze stap? Deze 3 dingen moet je weten voor je deze transitie maakt. 

1. Een ‘scorekeeper’ is onmisbaar voor de ‘businesspartner’

Voor je als financiële afdeling transformeert tot een businesspartner, moet je weten dat vier rollen samen zorgen voor een vlot werkende financiële afdeling. Twee van die rollen zijn de businesspartner en de scorekeeper. Beide functies zijn nauw met elkaar verbonden, want een businesspartner kan in principe niet zonder een scorekeeper. We leggen je uit waarom dat zo is.

De businesspartner

De businesspartner is het strategische brein van de financiële afdeling. Hij of zij adviseert de directie over belangrijke financiële kwesties zoals investeringen en budgetten en vormt de link tussen de financiële afdeling en de rest van de organisatie. Door externe en interne informatie te verzamelen en te analyseren, zorgt de businesspartner voor nauwkeurige rapportages en analyses. Die vertaalt hij of zij naar heldere inhoudelijke presentaties, waarop de directie zich baseert om beslissingen te nemen.

De scorekeeper

De scorekeeper zorgt ervoor dat de boekhouding in orde is door (boekhoudkundige) processen te automatiseren en de efficiëntie te verbeteren. Door deze rol goed uit te voeren, zorgt de scorekeeper voor snellere en nauwkeurigere financiële rapportages die de businesspartner gebruikt in adviezen. De scorekeeper heeft veel kennis van de nodige systemen en technologieën om financiële informatie te verzamelen en te analyseren voor de businesspartner.

Beide rollen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Hoewel deze twee rollen heel verschillend lijken, zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. De scorekeeper zorgt voor nauwkeurige en actuele data, terwijl de businesspartner die informatie gebruikt om datagedreven advies te geven. Samen zorgen ze ervoor dat de financiële beslissingen van de organisatie matchen met de doelen en prioriteiten van de organisatie. Wil je jouw financiële afdeling evolueren richting businesspartnering? Versterk je team dan met een accurate scorekeeper.

2. Een stevig financieel fundament is essentieel

Het is dus heel belangrijk dat de scorekeeper de juiste en actuele data aanlevert aan de businesspartner, vooral om ad hoc beslissingen te kunnen nemen. Wil je zeker zijn van betrouwbare en actuele data? Dan heb je een stevig financieel fundament nodig. Correcte data zijn namelijk het startpunt om financiële waarde, bedrijfsbrede waarde en maatschappelijke waarde te creëren. Daarom is het essentieel dat je financiële fundament op orde is. Maar hoe zorg je daarvoor? 

1. Gebruik een slim boekhoudprogramma

Een goed financieel fundament begint bij een efficiënt boekhoudprogramma dat snel en nauwkeurig financiële data verwerkt en verzamelt. Door het boekhoudprogramma te integreren met andere databronnen zoals een ERP-systeem of CBS-informatie, zorg je voor waardevolle bedrijfsbrede en maatschappelijke inzichten. Je hebt dus een boekhoudprogramma nodig met een open API om financiële data veilig en betrouwbaar te koppelen aan externe databronnen. Een slim boekhoudprogramma met een dashboardtool, maakt het bovendien makkelijker om de cijfers te interpreteren. Denk er wel aan: hoe actueler en gedetailleerder de data, hoe waardevoller de informatie is voor besluitvorming.  

2. Procesautomatisering 

Daarnaast is procesautomatisering belangrijk om actuele en betrouwbare data te verzamelen. Door procesautomatisering automatiseer je taken zoals belastingaangiften beheren, financiële overzichten bijhouden en  transacties verwerken. Omdat de financiële gegevens zo minder handmatig verwerkt worden, verkleint de kans op menselijke fouten. Dankzij procesautomatisering kan je de tijd die je besteedt aan transactionele verwerking voor de helft verminderen. De tijd die daardoor vrijkomt kan je goed gebruiken om je rol als businesspartner te vervullen, zoals EY het voorschrijft. 

3. Werk op een gestandaardiseerde manier

Tot slot is het is essentieel dat iedereen op de financiële afdeling op dezelfde manier werkt. Door processen te standaardiseren zorg je voor eenduidigheid. Zo maken tijdverlies en ergernis plaats voor meer productiviteit en een betere datakwaliteit. Een efficiënt boekhoudprogramma zoals Yuki zorgt bijvoorbeeld voor een standaard en geautomatiseerde manier van werken voor controle en rapportering. Zo bespaar je tijd en ben je altijd bij met je boekhouding.

Yuki vinkt alle vereisten af voor een stevig financieel fundament. Meer weten? Lees het e-book Van financieel expert tot businesspartner.

3. Wees je bewust van de 10 obstakels

In de Infographic ‘Een financiële afdeling met een sleutelrol voor groei’, vind je 10 mogelijke obstakels voor jouw financiële afdeling om een succesvolle rol als businesspartner te vervullen, onder andere:

  1. Niet-ondersteunende IT-systemen
  2. Overmatige focus op andere financiële activiteiten
  3. Het ontbreken van de juiste vaardigheden en kennis bij het huidige financiële personeel
  4. Onregelmatige informatie die handmatige correcties vereist
  5. Te grote afstand tussen finance en andere afdelingen binnen de organisatie

Volgens jouw concullega’s zijn niet-ondersteunende IT-systemen (44,7%), overmatige focus op andere financiële activiteiten (40,4%) en het ontbreken van de juiste vaardigheden en kennis (35,1%) de grootste obstakels. Dat blijkt uit het onderzoek van PWC. Wees je hiervan bewust en ga op zoek naar oplossingen om te voorkomen dat deze obstakels je in de weg staan om je rol als businesspartner goed uit te voeren.

Benieuwd hoe je de 10 obstakels overwint? Nood aan extra tips om een waardevolle businesspartner te worden? Download de infographicEen financiële afdeling met een sleutelrol voor groei: alles wat je moet weten’ en krijg alles wat je moet weten in een mooi visueel overzicht.

Dit artikel is gesponsord door Yuki Software.

Financial als Chief Value Officer: vragen en antwoorden

Financial als Chief Value Officer: vragen en antwoorden

Hoe kan Finance waarde toevoegen om groei te realiseren, welke data staat daarbij centraal en welke rol speelt duurzaamheid daarin? Deze vragen en meer worden beantwoord in een gratis webinar op 8 maart onder moderatorschap van Ronald Bruins, hoofdredacteur van Executive Finance.

Risico's in de driehoek loan based crowdfunding

Risico's in de driehoek loan based crowdfunding

De platformeconomie groeit en bloeit. Exponent van die onstuimige groei zijn de online crowdfunding platforms (CF-platforms). Deze platforms koppelen geldvragers en geldgevers aan elkaar. Zo ontstaat er in de crowdfunding een driehoeksverhouding waarin elke partij te maken krijgt met risico's. Aangezien crowdfunding als alternatieve financieringsvorm steeds meer terrein wint, is bewustwording van deze risico's voor controllers niet overbodig.

Betaalapp Tikkie ook voor bedrijven

Betaalapp Tikkie ook voor bedrijven

Om Tikkies in grote batches te verzenden komt er voor ondernemers een een vernieuwd Tikkie-portal voor bedrijven. Die is overigens niet gratis. Daarnaast is er een zakelijke app.

Zorginstellingen gaan weer op investeringspad

Zorginstellingen gaan weer op investeringspad

56 procent van de zorginstellingen verwacht de komende periode meer te investeren in vastgoed en automatisering. Banken worden nog steeds gezien als belangrijke partner, maar ook alternatieve opties worden onderzocht. Dit blijkt uit deu00a0Financiu00eble Zorgthermometer, uitgevoerd dooru00a0onderzoeks- en adviesbureau Finance Ideas en HEAD, de vereniging van financiu00eble specialisten in de zorg onderu00a0149 financials in de zorg.u00a0

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.

Excel-tip: herstel een beschadigde spreadsheet

Excel-tip: herstel een beschadigde spreadsheet

Een rood kruis met de melding 'Kan de werkmap niet openen' is genoeg om menig Excel-gebruiker de schrik om het hart te doen slaan. Vooral als het om een belangrijke spreadsheet gaat die veel wordt gebruikt. Er zijn meerdere relatief simpele manieren om te proberen dit probleem te verhelpen. Cm: zet enkele tips op een rij.

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

ISPnext: 'Actuele leveranciersdata essentieel door toenemende...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

CEO's verwachten binnen drie jaar volledige terugkeer naar kantoor

CEO's verwachten binnen drie jaar volledige terugkeer naar kantoor

Medewerkers die vaak op kantoor werken, komen eerder in aanmerking voor salarisverhoging of promotie. Dat denkt een ruime meerderheid van de CEO's wereldwijd (87 pocent). Het is een van de uitkomsten van de tiende KPMG CEO Outlook, een jaarlijks internationaal onderzoek onder ruim 1.300 CEO's van bedrijven met een jaaromzet van 500 miljoen dollar of meer.

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

Luc Jalink probeert de ontwikkelingen van deze tijd te duiden. En passant trekt hij de consequenties hiervan voor finance en finance-professionals, en doet suggesties om om te gaan met onzekerheden en een oproep tot professionele en persoonlijke groei.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

Weinig strategie: financials vaak ingezet als administrateurs

Weinig strategie: financials vaak ingezet als administrateurs

Financials worden vaak ingezet als administrateurs en er wordt weinig beroep gedaan op hun kennis en vaardigheden als strategisch adviseurs.