Phoenix Contact
Efficiënter creditmanagement? Outsourcing is een effectieve strategie
Met de outsourcing van creditmanagement verkrijgt de CFO snel flexibiliteit in schaalbaarheid, talen en een kostenverlaging.
Met de outsourcing van creditmanagement verkrijgt de CFO snel flexibiliteit in schaalbaarheid, talen en een kostenverlaging.
Uitbesteden van werkzaamheden heeft grote gevolgen voor onder meer de interne beheersing. Veel ondernemers weten niet goed waar ze moeten beginnen. Dit stappenplan biedt meer houvast.
Backofficeprocessen die goed zijn gestroomlijnd voegen waarde toe aan de bedrijfsstrategie. Een niet optimaal werkende backoffice drijft juist een wig tussen de strategie en de uitvoering ervan. Voor elke onderneming, van mkb-bedrijf tot multinational, is meerwaarde te halen uit een goed geu00efntegreerde backofficestrategie voor diensten zoals HR, finance, IT en procurement.
Outsourcing voorziet kostenmanagement van een extra dimensie: de kosten van de vendor. Alleen als die externe component gecombineerd wordt met de interne kosten is het mogelijk de werkelijke kosten inzichtelijk te maken. Bij Abn amro is Arnold Stam verantwoordelijk voor dat proces wat betreft de IT-services. 'Wat kost een gigabyte opslagruimte? Wat kost een print? Wat kost een eenheid dataverkeer? In dergelijke eenvoudige vragen ligt onze opdracht: transparantie tot het uiterste. Maar de praktische uitwerking ervan was de afgelopen jaren een flinke opgave.
Steeds vaker worden de financieel-administratieve processen van middelgrote of grote organisaties ondergebracht in u00e9u00e9n afzonderlijke unit, binnen of buiten de eigen organisatie. Naast de keuze voor de locatie, de vendor en de kosten is ook de scope van wat in een shared service center wordt onder gebracht cruciaal. Uit recent onderzoek blijkt overigens dat cfo's tevredener zijn over ssc's dan over outsourcing.
Steeds vaker worden de financieel-administratieve processen van organisaties ondergebracht in een shared service center. Naast de keuze voor de locatie, de vendor en de kosten, is ook de scope van wat daarin wordt ondergebracht cruciaal. Het venijn zit in de start en het effect in de staart.
Outsourcing was tot voor kort slechts iets voor de grote multinationals. Hier lijkt verandering in te komen. In India voltrekken zich in de it-industrie veranderingen die het mogelijk maken een veel groter scala aan ondernemingen te bedienen dan tot voor kort mogelijk was. Wat is er gaande?
Outsourcing was tot voor kort slecht iets voor de grote multinationals. Hier lijkt verandering in te komen. In India voltrekken zich in de it-industrie veranderingen die het mogelijk maken een veel groter scala aan ondernemingen te bedienen dan tot voor kort mogelijk was. Wat is er gaande?
Het uitbesteden van het IT-beheer komt steeds vaker voor. Dat geldt niet alleen voor de helpdesk, maar ook voor het beheer en zelfs de ontwikkeling van ERP-systemen. Wanneer is uitbesteden zinvol? Waarop te letten en hoe verloopt het uitbestedingstraject? De auteurs gaan in op deze vragen en geven de nodige tips. Een korte case vertaalt de theorie naar de praktijk.
Hoe ga je als shared service center (SSC) om met je cliu00ebnten, hoe vaak zie je elkaar en hoe communiceer je? Hoe bouw je een vertrouwensrelatie op met de cliu00ebnten en hoe onderhoud je deze? En hoe komt de match tussen vraag naar en aanbod van SSC-diensten tot stand en hoe is de financiu00eble relatie tussen SSC en cliu00ebnt geregeld? Deze vragen staan centraal in dit artikel over de klant-leverancierrelatie binnen het SSC.