Best practice: cloud brengt nieuwe mogelijkheden voor Cadac Group

Best practice: cloud brengt nieuwe mogelijkheden voor Cadac Group

De digitale modernisering van organisaties is niet een kwestie van her en der bijknippen, maar het is een complete metamorfose. Dat stelt Paul Smeets, chief technology officer van Cadac. Hij onderging met 'zijn' bedrijf die transformatie. 'Alleen door dit van begin tot het eind door te denken, ontstaan er nieuwe kansen.'

De digitale modernisering van organisaties is niet een kwestie van her en der bijknippen, maar het is een complete metamorfose. Dat stelt Paul Smeets, chief technology officer van Cadac. Hij onderging met ‘zijn’ bedrijf die transformatie. 'Alleen door dit van begin tot het eind door te denken, ontstaan er nieuwe kansen.' De aanleiding voor de digitale modernisering was strategisch van aard, stelt Smeets. 'Wij bieden in essentie drie zaken aan: software van derden, en dan vooral Autodesk, we bouwen onze eigen software en we bieden consultancy. Onze salesinspanningen gingen vooral naar de eerste tak en dat belemmerde de groei in de andere twee takken. We werden dus belemmerd in het deel waar we als bedrijf het meeste toegevoegde waarde hadden. Want daar digitaliseren we ook echt onze klanten en helpen we hen een modernisering door te gaan. Het verkopen van software van derden bracht ook veel werk met zich mee. Inkopen, contracten, administratie… Dat terwijl het gewoonweg leuker is om met die echte meerwaarde voor de klant bezig te zijn.'

Volledig geautomatiseerd

Paul Smeets: 'Laat nergens een rafelrandje.'
Dat moest anders, besloot Cadac. 'We hebben dat transactionele deel van inkopen, verkopen en de financiële afhandeling van de software van derden in een e-commerceplatform compleet geautomatiseerd. Daarnaast begonnen we een transitie in onze marketing. We kwamen nog uit de wereld van beurzen en PowerPoint-sessies. We gingen naar verkoop via internet en zorgen dat de wereld jou vindt via zoekmachines. Denk aan Search Engine Optimization, Search Engine Advertising en onze website als e-commerce kanaal. Daar zijn we in 2016 mee begonnen. Met de komst van dat kanaal hebben we intern ook de key performance indicatoren van sales veranderd naar tachtig procent eigen software en consultancy en nog maar twintig procent software van derden.'

Laat nergens een rafelrandje

Om medewerkers te laten wennen koos Cadac ervoor om negentig procent te automatiseren. 'Dat is meteen één van de lessen', zegt Smeets. 'Dat laat ruimte voor een work around. Kortom, laat nergens een rafelrandje. Denk het digitale proces end-to-end uit. Echt digital first. Het is ook bekend uit de literatuur over verandermanagement. Mensen veranderen pas als ze echt moeten.' Met de komst van de nieuwe verkoopmotor automatiseerde ook de verwerking van de inkoop- en de verkoopfacturen. 'Dat maakt dat we minder medewerkers op de financiële administratie nodig hebben.' Centraal in de transacties staat een datawarehouse dat realtime de boekingen en de maandafsluiting van het e-commerce platform kan uitspuwen. In dat datawarehouse komen ook gegevens samen uit de projectadministratie en het CRM-pakket. 'Dat we de transacties geautomatiseerd hebben zorgt ervoor dat de financials die we in dienst hebben zich meer met het adviseren van de business bezig kunnen houden. Zo leveren zij ook een echte meerwaarde.' Lees ook:  Finance moet stap naar modernisering maken

Native cloud

Alle systemen van Cadac zijn gebaseerd op de cloud. 'We hadden een on premise-pakket voor financiën, maar dat was lastig te integreren met onze cloudoplossingen. De nieuwe oplossing die die aanbieder aanbood, was niet vanaf de grond af aan opgebouwd als cloudapplicatie. Niet cloud-native. We liepen vast in het feit dat het bestaande pakket niet de omzet van het e-commerceplatform kon toerekenen aan de diverse businessunits. Dat kan Oracle NetSuite juist wel en het is native-cloud.' 'Daarnaast hebben we met e-commerce de ambitie om in meerdere landen actief te zijn. Dit systeem kan multicompany en multicurrency aan. Het past precies bij het bedrijf dat we willen worden. Oracle NetSuite kwam dan ook met vlag en wimpel als winnaar uit de bus bij een onderlinge vergelijking. Het is met API’s ook nog eens zeer goed te koppelen aan andere cloudsystemen.'

Best pratices aanbieden

Naast de verkoop van software van derden, zag Cadac meer kansen. 'We dachten eerst dat we cadac.com en cadac.store moesten hebben, maar daar zijn we van teruggekomen. We zijn één bedrijf en je moet op één plaats gevonden willen worden. Na software hebben we ook de dienstverlening van onze experts gedigitaliseerd. Je kunt nu via onze website een expert inboeken. Die module was eind 2019 beschikbaar. Vorig jaar hebben we onze winkel verder geoptimaliseerd door via chat en e-mail ondersteuning te geven op het platform.' Via een app kan het management van Cadac zien hoeveel omzet het e-commerceplatform dat nu op cadac.com zit heeft gedraaid. 'We zien in de toekomst dat we ook projectaanpakken, dus best practices, kunnen gaan aanbieden via het platform. Nu hoor je vaak dat een project altijd maatwerk is, maar dat is maar voor een deel zo. Je kunt, zo denken wij, best practices verkopen.'

Volledig datagedreven werken

'Als Tesla een auto via de website kan verkopen en op de kade in Rotterdam kan zetten, dan moeten we ook projecten ook die manier kunnen aanvliegen', stelt Smeets tot slot. 'Denk niet dat klanten daar niet digitaal genoeg voor zijn. Als ze privéauto’s en vliegreizen online kopen, waarom zakelijk dan niet?” Financials, met de CFO voorop, zouden dat voor ogen moeten hebben. “Ga echt volledig datagedreven werken. Niet uit kostenbesparing of met een businesscase, maar omdat je gelooft dat dit een broodnodige innovatie  is. Het maakt mij niet uit of degene die dit trekt een CFO, CIO of wat anders is. Als de klantwaarde van het digitale proces maar voorop staat.' Dit artikel is gesponsord door Oracle NetSuite.
Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'

'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Excel: titels blokkeren en automatisch aanvullen

Excel: titels blokkeren en automatisch aanvullen

Excel biedt welhaast oneindige mogelijkheden om cijfers te structureren. Hier behandelen we twee mogelijkheden die handig van pas kunnen komen. Hoe blokkeer je titels om rijen en kolommen te vergrendelen? En: hoe zet je automatisch aanvullen aan?

Jaar uitstel voor ICT-verplichtingen uit NIS2

Jaar uitstel voor ICT-verplichtingen uit NIS2

Nederland heeft de implementatiedeadline voor de Europese digitale wetgeving NIS2 niet gehaald. Daaronder moeten meer bedrijven voldoen aan ICT-beveiligingseisen. De inwerkingtreding is nu het derde kwartaal van 2025.

Box 3-herstel vertraagt modernisering ICT fiscus

Box 3-herstel vertraagt modernisering ICT fiscus

De ICT-vernieuwing binnen de Belastingdienst loopt vertraging op nu de prioriteit ligt op het box 3-herstel. De verwerking van aangiftes blijft daarom langer afhankelijk van de nukken en grillen van oude software.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Excel-tutorial: afbeelding omzetten naar tabel

Excel-tutorial: afbeelding omzetten naar tabel

Een zeer nuttige toevoeging aan de Excel-app is de mogelijkheid om een tabel toe te voegen vanuit een afbeelding. Met deze feature is het mogelijk om een foto te maken met je smartphone van een tabel die je tegenkomt in een rapport, boek of tijdschrift en deze te gebruiken als bewerkbare tabel in Excel.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.