Elke student heeft tegenwoordig een bijbaan. Van vakkenvullen bij een supermarkt tot serveren op een terras. Om de hoge studiekosten, de kosten van hun kamer en levensonderhoud te kunnen betalen. Soms werken ze zoveel dat dit ten koste gaat van hun studie.
Kan dit niet anders? Het is toch veel beter wanneer studenten finance en control meteen beginnen in hun toekomstige werkgebied. Met de krapte op de arbeidsmarkt is het mooi voor bedrijven wanneer zij jong talent al in een vroeg stadium aan zich kunnen binden.
Toekomstig werkgebied
Studenten verdienen bij door al in hun toekomstig werkveld aan de slag te gaan en krijgen zicht op de arbeidsmarkt. In een vroeg stadium zien ze al hoe leuk, interessant en relevant hun toekomstige werk is. En welke mogelijkheden er zijn om zich hun leven lang te blijven ontwikkelen. Wat ze tijdens hun werk leren, is bovendien meteen toepasbaar in hun werkgebied.
Op deze manier kan ook de band tussen hogescholen en het werkveld worden versterkt. Hogescholen krijgen leerwerkplekken voor hun studenten. En andersom kunnen werkgevers jong talent en zichzelf toegang tot onderzoeksresultaten bieden.
Ook kunnen bedrijven via hogescholen aansluiten bij onderzoeksprojecten naar bijvoorbeeld nieuwe vormen van praktijkleren. Ze kunnen hun kennis over hun branche zo verbreden en een netwerk ontwikkelen buiten hun eigen vakgebied.
Werken en leren
Kortom, als studenten meteen in hun werkgebied aan de slag gaan, is dat een win-winsituatie voor iedereen. Gelukkig komen daar steeds meer mogelijkheden voor. Werken en leren gaan steeds vaker hand in hand. Hogescholen zijn associate degree- en bachelorstudies gestart waarbij studenten drie of vier dagen per week werken in hun toekomstige werkgebied.
In de toekomst komen daar hopelijk meer praktijkleermogelijkheden bij. Naast het onderwijsveld is ook het onderzoeksveld in beweging. Zelf ben ik vanuit het lectoraat ‘designing value network’ (bij de Haagse Hogeschool) betrokken bij een onderzoek naar hoe netwerken zoals LOOFC en Future Fit Financials kunnen bijdragen aan het verbinden van het werkveld, het onderwijs en het onderzoeksveld.
Een platform voor Financials
Het is de bedoeling dat zij via platformen als het LOOFC en FFF praten over de toekomst en kennis uitdelen over hoe je het praktijkleren vorm kunt geven in het teken van Leven Lang Leren. En bedenken hoe je daar bij rekening houdt met de snel veranderende maatschappij, het belangrijker worden van sociale vaardigheden, het onder de knie krijgen van nieuw technologieën en onze andere blik op de wereld.
Wekelijks kijkt een professional uit ons cm: nieuwspanel terug op het nieuws. Deze week:Eveline Kapteijn is bestuurslid van LOOFC en FFF.