Hoe snel biedt uw organisatie bedreigingen het hoofd?

Hoe snel biedt uw organisatie bedreigingen het hoofd?

Waarschijnlijk heeft ook uw organisatie te maken met personeelstekorten, stijgende gasprijzen en oplopende brandstofkosten. Om hier snel op in te kunnen spelen, zijn wendbaarheid en inzicht van levensbelang. Alleen zo kan uw organisatie bedreigingen direct het hoofd bieden en onder continu veranderende omstandigheden succesvol zijn en blijven. Wijzigingen in wet- en regelgeving komen bijvoorbeeld regelmatig

Waarschijnlijk heeft ook uw organisatie te maken met personeelstekorten, stijgende gasprijzen en oplopende brandstofkosten. Om hier snel op in te kunnen spelen, zijn wendbaarheid en inzicht van levensbelang. Alleen zo kan uw organisatie bedreigingen direct het hoofd bieden en onder continu veranderende omstandigheden succesvol zijn en blijven.

Wijzigingen in wet- en regelgeving komen bijvoorbeeld regelmatig voor. Denk maar eens aan de milieuregels die vanaf 2023 ingaan. Organisaties met meer dan honderd werknemers moeten dan jaarlijks verplicht rapporteren over de CO2-uitstoot van het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van medewerkers. Door hier nu al naar te kijken, kan er zo nodig vroegtijdig worden bijgestuurd. Ook op ontwikkelingen als de snel oplopende brandstofprijzen en krapte op de arbeidsmarkt wilt u adequaat kunnen reageren. Maar hoe doet u dat?

Adequaat reageren

Om snel adequaat te kunnen reageren op veranderingen is het zaak te weten wat de gevolgen zijn voor uw organisatie. Hoeveel medewerkers maken bijvoorbeeld gebruik van auto’s van de zaak of van het openbaar vervoer? Hoeveel facturen verstuurt u maandelijks? En wat zijn de kosten hiervan? In de praktijk blijkt dat veel organisaties data nog handmatig uit verschillende losse systemen halen, samenvoegen, controleren en corrigeren. Het opsporen van datavervuiling en het herstellen van fouten kost zo dagelijks veel tijd. Bovendien wordt snel en betrouwbaar rapporteren, cijfers analyseren en ontwikkelingen tijdig ontdekken zo erg lastig. Automatisering en digitalisering van bedrijfsprocessen helpt om beter inzicht te krijgen in hoe u ervoor staat. Daardoor kunt u beter en sneller schakelen bij veranderingen.

Informatie automatisch overnemen

De laatste jaren komt het digitaliseren en automatiseren van processen steeds meer binnen bereik van het mkb. Door de verschillende losse systemen binnen uw organisatie te koppelen, wordt informatie automatisch overgenomen. Zo kunt u efficiënter werken en het aantal (menselijke) fouten minimaliseren.

Realtime inzicht in de financiële administratie zorgt ervoor dat u zakelijke adviezen niet langer alleen op gevoel hoeft te geven, maar kunt onderbouwen met actuele en betrouwbare data. Bovendien merkt u bepaalde ontwikkelingen eerder op. Doen zich onverwachte zaken voor, dan kunt u hier direct op reageren en veel geld besparen.

Digitaliseren en automatiseren

Digitalisering en automatisering zorgen er bovendien voor dat u zich alleen nog hoeft te richten op zaken die uw aandacht echt nodig hebben. Dat scheelt veel tijd. Gedigitaliseerde administratieve processen zijn bovendien goedkoper omdat er efficiënter gewerkt wordt. Wanneer u start met het digitaliseren en automatiseren van de meest voorkomende processen in de organisatie zet u direct een flinke stap. Moderne software kan hierbij ondersteunen.

E-facturatie is hier een goed voorbeeld van. Een e-factuur wordt in een gestructureerd formaat verstuurd zodat het factuurbedrag en andere gegevens altijd overeenkomen met de verstuurde factuur. Hierdoor ontstaat nooit verwarring vanwege verkeerde gegevens. Ook kunnen facturen niet meer kwijtraken omdat e-facturen rechtstreeks in het systeem van uw klant worden verwerkt. Dit scheelt (doorloop)tijd en de factuur kan sneller betaalbaar worden gesteld. De ervaring leert dat organisaties die werken met e-facturatie geld sneller op hun rekening hebben met als resultaat een verbeterde cashflow en eenvoudiger debiteurenbeheer.

'De ervaring leert dat organisaties die werken met e-facturatie geld sneller op hun rekening hebben'

Inzicht in de factuurstatus

Doordat u de status van een e-factuur altijd in kunt zien (via een soort track & trace), ziet u direct hoe zaken ervoor staan. Heeft de klant de factuur niet ontvangen? U kunt direct opvolgen, indien nodig debiteurgegevens updaten en de factuur nogmaals versturen. Is de factuur wel afgeleverd? Dan achterhaalt u in gesprek met de klant makkelijker de reden van een vertraagde betaling. De tijd die u bespaart en de kosten die u drukt met het versturen van e-facturen zorgen ervoor dat u zich kunt richten op het onderhouden van een goede relatie met de debiteur.

Kosten verlagen

Moderne software helpt ook bij het volledig automatiseren van het goedkeuringsproces van inkoopfacturen, declaraties en uren. Hierdoor verlopen processen efficiënter, worden er geen lees- of typefouten meer gemaakt en behoren verkeerd overgenomen bedragen tot het verleden. Het scheelt maandelijks veel tijd wanneer niet meer achterhaald hoeft te worden welke facturen er nog openstaan en waarom dat zo is. Op basis van gesprekken met klanten blijkt dat de tijdsbesparing voor inkomende facturen gemiddeld 40 procent is. De grootste winst wordt echter behaald doordat u de tijd, die anders gebruikt wordt voor de verwerking van facturen, anders kunt gaan inzetten. Bijvoorbeeld om eenvoudig betere analyses en voorspellingen te kunnen doen voor het management.

Wissel eens van gedachten met een expert

Kortom: door het stroomlijnen van uw bedrijfsvoering wordt uw organisatie wendbaarder. Daarnaast zorgt dit ervoor dat uw organisatie efficiënt draait en geen onnodige kosten maakt en is er minder tijd, kapitaal en mankracht nodig om bedrijfsprocessen te ondersteunen. Ook kan het de liquiditeit van de onderneming helpen verbeteren.

Dit artikel is gesponsord door Visma Software.

Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'

'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.

Shutterstock

Zet de stap naar e-facturatie: onmisbaar voor toekomstig zakelijk...

E-invoicing wint steeds meer terrein. Dit is logisch, gezien de vele voordelen. Je slaat een papieren factuur of pdf over, omdat bij e-facturatie databestanden worden verstuurd, ontvangen en verwerkt zonder dat medewerkers het in een systeem hoeven in te voeren.

Stappenplan: beheers de kwaliteit van je primaire proces effectief

Stappenplan: beheers de kwaliteit van je primaire proces effectief

Kwaliteitsmanagement draait om het beheersen van het primaire proces en het leveren van producten die aan de gestelde eisen voldoen. Hoe organiseer je zo'n proces? Een stappenplan.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Hoe digitalisering via e-facturatie financiële resultaten verbetert

Hoe digitalisering via e-facturatie financiële resultaten verbetert

Het Europese mandaat om alleen nog e-facturatie toe te staan, komt steeds dichterbij. De toekomstige verplichting kan de opmaat zijn naar een volledige digitalisering van de supply chain. "Finance is hier de linking pin om betere financiële resultaten te boeken."

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.