Gemeente Hardenberg
Maak de weg vrij voor innovatieve businessmodellennWelk type distributeur bent u?u00a0En wat betekent dat voor uw toekomst?u00a0In 2025 zal een groot deel van de inkomsten van een distributeur afkomstig zijn van klantspecifieke oplossingen die zijn business transformeren en het bedrijf onderscheiden van de concurrentie.u00a0Ontdek hoe distributeurs en groothandelsbedrijven de weg vrijmaken voor innovatieve businessmodellen. Zo speel je in op markverandering.
Om een datagedreven organisatie te worden, is het vooral belangrijk dat een bedrijf kijkt naar wat het uiteindelijk wil zijn. Medewerkers van verschillende afdelingen werken hecht samen aan die verandering. ICT is de uiteindelijke enabler en pas de laatste stap, legt consultant digitale transformatie Sander Jansen uit.
De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."
Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.
Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.
De status van de digitale transformatie van de financiële functie blijkt minder vergevorderd te zijn dan gedacht of gehoopt. De onderzoekers gaan nu in op de obstakels die financiële functies tegenkomen tijdens hun digitale transformatie, en zij bespreken hoe deze obstakels effectief aangepakt kunnen worden.
De digitale transformatie binnen financiële afdelingen van Nederlandse bedrijven is topprioriteit (48,6 procent). Voor ruim één op de drie werknemers is dit ook merkbaar, want 36 procent vindt dat de afdeling de digitalisering leidt. Dit blijkt uit onderzoek van DirectResearch onder 1.036 werknemers in opdracht van fintechbedrijf Pleo. Desondanks is er nog werk aan de winkel voor financiële teams in de verdere digitalisatie en innovatie op de afdeling. Zo ziet slechts 11 procent dat hun financiële collega's op basis van data zakelijke beslissingen nemen.
De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.
Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.