Gesponsord

'Data intelligence ondersteunt, maar vervangt medewerker niet'

'Data intelligence ondersteunt, maar vervangt medewerker niet'

Om processen te verbeteren en workflows beter toe te passen, maakt TKB sinds enige tijd gebruik van data intelligence en machine learning. Door gebruik te maken van de slimme technologie van KBenP wordt het debiteurenbeheer van TKB nog effectiever. 'Wij kunnen hierdoor inzichten genereren die voorheen niet mogelijk waren', zegt Sander Bollebakker, data architect van TKB.

TKB schuift op naar een meer datagedreven organisatie. Voorheen werkte het niet in de cloud; rapportages en inzichten werden verkregen vanuit een zelf ontwikkelde applicatie op de lokale productieomgeving. Bollebakker: 'Met de hulp van KBenP hebben we een dataplatform ingericht in de cloud. Dankzij deze stap hebben wij de beschikking gekregen over hulpmiddelen en technieken die we voorheen niet hadden. Zo maken wij nu gebruik van data intelligence en machine learning. Daarnaast kunnen wij de data nu eenvoudiger gebruiken voor interne procesverbeteringen en inzichten in ons creditmanagement.'

Eén versie van de waarheid

Bram Albers, data scientist van KBenP, benoemt nog een aantal voordelen van het feit dat TKB nu in de cloud werkt. 'Datauitwisseling tussen TKB en haar klanten is een stuk eenvoudiger geworden. Daarnaast heb je één versie van de waarheid. Bovendien, en dat is ook interessant voor ons, kunnen wij de data makkelijker aan elkaar koppelen en waar mogelijk verrijken.'

Hierdoor krijgt TKB inzichten die het voorheen nog miste. Bollebakker: 'Ons machine learning-model is in staat om inzichten te generen waar de mens, onze medewerkers, voorheen geen oog voor had.'

Lees ook:Waarom grip op creditmanagementprocessen zo belangrijk is

Aanpak efficiënter maken

TKB kan putten uit tientallen jaren creditmanagementervaring, met de daarbij horende data. Door deze dossiers en data aan elkaar te koppelen via het dataplatform kunnen met predictive analytics voorspellingen worden gedaan. Bollebakker: 'Het doel hiervan is om onze aanpak voor een invordering efficiënter te maken. Historische, huidige en nieuwe data worden verwerkt en gecombineerd.'

Deze ontwikkeling is in lijn met het huidige tijdsgewricht waarin we leven, zegt Albers. 'Voorheen werden Excelsheets ingevuld door mensen, nu worden deze processen geautomatiseerd, ook het proces waarbij wij debiteurenbeheer voorspellen. Als je weet wat je moet gaan doen, kun je efficiënter handelen en dus geld besparen. Bovendien blijft er tijd over voor de medewerker om taken uit te voeren die van meerwaarde zijn voor de organisatie.'

Wij gaan niet blind af op de beste acties die het model ons aanreikt

TKB voedt het dataplatform, waarna de technologie haar werk doet om tot verschillende inzichten te komen. Bollebakker: 'Hoe meer kenmerken je over een debiteur hebt, des te makkelijker wordt het voor het systeem om tot die inzichten te komen. Doordat wij jarenlange ervaring hebben, kunnen wij veel voorbeelden overleggen wanneer een debiteur een vordering wel voldoet en wanneer niet.'

Het blijft mensenwerk

Als er een nieuwe vordering binnenkomt bij TKB kan het dataplatform aan de hand van machine learning bepalen welke workflow er aangehangen kan worden. Ook wordt inzichtelijk welke stappen te doorlopen zijn om tot een (eerdere) succesvolle  betaling te komen. Albers: 'Een computer kan dat in basis beter dan een mens. Op basis van historische data en trends die wij als mens niet zien. Maar het is uiteindelijk niet de computer die bepaalt of een handeling ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd; het blijft mensenwerk.'

Die gedachte draagt TKB ook uit, vervolgt Albers: 'Data intelligence en machine learning zijn ter ondersteuning in plaats van ter uitvoering van de werkzaamheden. Wij proberen met onze technologie aan te geven in welk profiel een debiteur past of welke actie je kunt uitvoeren, maar wij zeggen niet dat je dat ook daadwerkelijk moet toepassen; daar zit de menselijke nuance in. De individuele medewerker van TKB maakt de keuze of het bijvoorbeeld toch niet beter is om te bellen met de debiteur in plaats van een brief te sturen.'

Lees ook:Risicomanagement anno 2023: proactief én kansrijk

Bollebakker benadrukt dat TKB nog steeds al haar klanten wil bedienen. 'Wij gaan niet blind af op de beste acties die het model ons aanreikt. We behandelen ook de dossiers waarin wellicht een minder resultaat wordt verwacht. Om sneller inzicht te krijgen in de positie van een debiteur of om vast te stellen dat de situatie van de debiteur is veranderd en betaling nu wel mogelijk is.'  

Hulpmiddelen

De inzet van data intelligence en machine learning is geen doel op zich voor TKB, benadrukt Bollebakker. 'Het zijn hulpmiddelen om ons doel te bereiken, namelijk het voorspellen van het toekomstig betaalgedrag van een debiteur en daarop inspelen. Als je onze medewerkers vraagt wie van de debiteuren gaat betalen, zal je zien dat ze het nog vaak bij het juiste eind hebben – puur op basis van ervaring. Er zijn medewerkers die hier al 25 jaar contact hebben met debiteuren, dus zij weten wel het een en ander. De techniek maakt ons leven daarentegen wel een stuk makkelijker.'

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met TKB.

Gesponsord
Gesponsord
Accounting en verslaggeving

Gesponsord Verplichte ESG-rapportages: CFO moet snel strategie ontwikkelen

CFO's zien in verplichte rapportages over ESG-prestaties hun grootste uitdaging voor de komende jaren. Desondanks zijn er op veel plekken nog amper voorbereidingen getroffen. Dit artikel beschrijft de eerste drie stappen voor een succesvolle ESG-strategie.

Organisatie en processen

Finance-manager St Jansdal-ziekenhuis: 'Je moet het goede gesprek...

"De cijfers moeten kloppen, maar je moet het ook niet te veel over de cijfers hebben. Het verhaal erachter moet voorop staan." Martine Hoekstra, manager financiën en inkoop bij het St Jansdal-ziekenhuis in Harderwijk weet dat cijfers an sich niet inspireren. "Ik merk steeds meer dat ik het goede gesprek niet kan voeren vanuit geld."

Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'Gesponsord
Gesponsord
Automatisering

Gesponsord 'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’Gesponsord
Gesponsord
Accounting en verslaggeving

Gesponsord Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Accounting en verslaggeving

De jaarrekening: tips om goed te starten

Vooral de afdeling Finance werkt aan de jaarrekening. De accountant controleert, maar de controller is verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid. Op afstand blijven is dan ook een no-go. Als controller moet je bovenop het opstel- en controleproces zitten, om meteen te kunnen bijsturen bij onvolledigheden, fouten of ontbrekende toelichtingen. Want gaat er iets mis, dan kijkt iedereen naar jou.

Financial control

Niet-financiële informatie: bron van winst

Inmiddels hebben alle controllers te maken met niet-financiële informatie en door veranderende wetgeving groeit dat alleen maar de komende jaren. Niet alleen puur financiële rapportages voegen waarde toe: ook ESG-gegevens kunnen een bron van winst zijn.

Gesponsord
Gesponsord
Automatisering

Gesponsord Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.

Automatisering

Excel-tip: herstel een beschadigde spreadsheet

Een rood kruis met de melding 'Kan de werkmap niet openen' is genoeg om menig Excel-gebruiker de schrik om het hart te doen slaan. Vooral als het om een belangrijke spreadsheet gaat die veel wordt gebruikt. Er zijn meerdere relatief simpele manieren om te proberen dit probleem te verhelpen. Cm: zet enkele tips op een rij.