E-invoicing is de toekomst

E-invoicing is de toekomst
Leon Harinck (r) en David Busby, TriFinance

Het is niet de vraag u00f3f een organisatie moet overstappen op e-invoicing, maar wanneer. E-invoicing is de toekomst: het is efficiu00ebnt, kostenbesparend en voorkomt het maken van fouten. Daardoor ontstaat er ruimte om meer te focussen op analyse. 'Ik heb uw factuur niet ontvangen', gaat dan niet meer op, aldus Leon Harinck, business unit leader Financial Management Services en David Busby, expert manager Order-to-Cash bij TriFinance.

Het is niet de vraag óf een organisatie moet overstappen op e-invoicing, maar wanneer. E-invoicing is de toekomst: het is efficiënt, kostenbesparend en voorkomt het maken van fouten. Daardoor ontstaat er ruimte om meer te focussen op analyse. ‘Ik heb uw factuur niet ontvangen’, gaat dan niet meer op, aldus Leon Harinck, business unit leader Financial Management Services en David Busby, expert manager Order-to-Cash bij TriFinance. E-invoicing is inmiddels een veelgehoorde kreet binnen het administratie- en controllersdomein. Maar het is nog geen geadopteerde werkwijze. Dat blijkt wel uit het voorbeeld dat Busby geeft: ‘Bij een grote organisatie waar hoogopgeleide technische professionals “state of the art” technologische producten ontwerpen voor de offshore industrie, was het tot voor kort gebruikelijk dat de secretaresse op een post-it, een kladje, of een afgescheurd blaadje de bedragen doorkreeg die bij een klant in rekening gebracht moesten worden. Vervolgens maakte zij de factuur in Word, werd dat geprint, in een vakje gelegd, door drie mensen bekeken, aangepast, om daarna per koerier wereldwijd naar de klanten gebracht te worden. We hebben het hier over bedragen van meer dan 1 miljoen euro. Aan de “voorkant” dus het nieuwste van het nieuwste ontwerpen en bouwen, en aan de “achterkant” een houtje-touwtjemanier van factureren.’

Een e-invoice is géén pdf-factuur

Uit CBS-cijfers blijkt dat pas 14% van de organisaties tot 250 medewerkers werkt met e-invoicing. Harinck: ‘Bij grotere ondernemingen is dat 54%. Ook nog maar de helft dus. En moet echt wat gebeuren, zeker voor organisaties die met de overheid samenwerken is het vijf voor twaalf, want met ingang van april 2019 verplicht de overheid leveranciers e-invoicing te ondersteunen. Wie dan pas aanhaakt, is echt te laat.’ E-invoicing is geen pdf-factuur die per mail verstuurd kan worden, aldus Busby. ‘Een e-invoice is een compact tekstbestand in codetaal (XML) dat door verschillende administraties, zowel door de klant als door de leverancier, gelezen kan worden.’

Order-to-cashkant: snel, juist en realtime cashflow

Wanneer leverancier en klant werken met e-invoicing biedt dat meerdere voordelen voor beide partijen. ‘Aan de order-to-cashkant (de klant), zorgt een e-invoice ervoor dat misverstanden, onjuistheden of disputen over de vorm van de factuur tot het verleden behoren: de factuur wordt namelijk altijd op één manier ‘opgemaakt’. Een klant kan dan ook niet meer zeggen: “Ik heb uw factuur niet ontvangen”, want de factuur wordt meteen in het systeem gezet, wat ook nog eens een snellere manier is dan versturen per post en/of per mail. De volledigheid wordt dus geborgd omdat facturen altijd worden ontvangen. Dit geldt uiteraard ook voor verstuurde e-invoices. Beide worden direct opgenomen in de administratie, openstaande posten en nog te betalen kosten zijn altijd meteen en direct opvraagbaar. De administratie klopt permanent en de casfhlow is realtime in te zien’, aldus Harinck.

Purchase-to-paykant: kostenbesparing en focus op analyse

Kijkend naar de purchase-to-paykant (de leverancier), waarvoor ook snelheid, juistheid en actuele cashpositie gelden, noemt Busby het volgende: ‘Enveloppen hoeven niet meer geopend te worden. Er ontstaan geen stapels onbetaalde facturen op de hoek van het bureau. Facturen hoeven niet meer in het boekhoudsysteem ingevoerd te worden. De e-invoice wordt volledig automatisch opgenomen in het systeem en kan, wanneer de organisatie geen verdere goedkeuringsprocedures meer toepast, direct gejournaliseerd en gereedgemaakt worden voor betaling. Daar komen geen handen meer aan te pas. Door deze snellere verwerkingstijd worden debiteuren op tijd betaald en behoren spookfacturen ook nog eens tot het verleden.’ Harinck legt wat cijfers op tafel. ‘Laten we uitgaan van 10.000 facturen per jaar. Dan kost handmatige verwerking van een inkoopfactuur 25 euro. De digitale verwerking kost dan 2,50 per inkoopfactuur. Ter vergelijking: de verwerking van een e-invoice kost, afhankelijk van de e-invoicing provider, gemiddeld 0,50 per factuur. Dat is nogal een verschil.’ Door de snelheid van verwerken ontstaat er ruimte voor meer focus op analyse. ‘Niet alleen het bedrijf ontwikkelt zich, ook de finance professional groeit persoonlijk. Hij kan zijn werkzaamheden verdiepen. Groei van medewerkers vinden we bij TriFinance het allerbelangrijkst.’

E-invoicing verdient serieuze aandacht

E-invoicing is geen tool die je op in één middag installeert en klaar is voor gebruik. Het is een veranderingstraject waarin medewerkers moeten worden meegenomen en dat kost tijd. Harinck: ‘E-invoicing verdient serieuze aandacht. Samenwerking tussen medewerkers van klant en leverancier is hierbij de sleutel. En het volgen van een stappenplan (zie kader).’ Busby voegt daaraan toe: ‘E-invoicing is de toekomst. Als organisatie kun je maar beter zorgen dat je aanhaakt om een volwaardige speler te kunnen zijn en blijven. De tijd dringt.’

Stappenplan voor e-invoicing 

  1. Start met een businesscase
Vraag u af wat de omvang en de impact op de organisatie is: hoeveel facturen worden er nu verstuurd en aan wie? Hoeveel daarvan zijn buitenlandse debiteuren en crediteuren? Hoeveel kost het op dit moment om een factuur te versturen en te ontvangen? Zijn er besparingen te behalen bij vroege betalingen van uw leveranciers?
  1. Doe aan verwachtingsmanagement van alle belanghebbenden
De implementatie van e-invoicing raakt de hele organisatie: het gaat verder dan de debiteuren- en crediteurenmedewerkers. Denk bijvoorbeeld aan de ICT-beheerders, compliance- en security officers, treasuarymedewerkers, sales- en accountmanagers. Betrek, informeer en communiceer met de belangrijkste stakeholders in een zo vroeg mogelijk stadium.
  1. Bepaal de vereisten
Wanneer u de techniek toevoegt aan uw bestaande boekhoudsysteem of ERP-omgeving, bepaal dan vooraf wat belangrijk is: enkel een portal om e-invoices te kunnen versturen en ontvangen? Een volledige end-to-endoplossing met e-procurementtoepassingen? Volstaat de meest voorkomende XML-taal: UBL? Faciliteert u zelf het project en beschikt u over de juiste capaciteit en kennis, of hebt u ondersteuning nodig?
  1. Neem de compliancyrichtlijnen mee
E-invoicing dient niet alleen technisch en praktisch te passen binnen de organisatie, de compliancyrichtlijnen dienen ook meegenomen te worden. Denk aan de Belastingdienst, bewaartermijnen, keypartners en leveranciers.
  1. Zorg voor voldoende capaciteit
Het implementeren en uitrollen van e-invoicing is een on-going-proces. Wanneer de piek van de implementatie achter de rug is, brengt dit nieuwe werkzaamheden met zich mee: het aanbrengen van nieuwe klanten en leveranciers, het finetunen van de automatische boekingen en overige configuraties. Gemiddeld duurt het anderhalf tot twee jaar voor een middelgrote organisatie het maximale uit e-invoicing haalt en vraagt dus continu capaciteit van uw medewerkers.
  1. Communiceer extern
Ook voor al uw leveranciers, klanten en externe stakeholders verandert er veel. Zij zullen ook moeten veranderen om de vruchten te kunnen plukken van e-invoicing. Het is belangrijk om goed te bepalen met welke houding u uw contacten benadert: stelt u een termijn en moet iedereen meedoen? Betaalt u later wanneer leveranciers niet meewerken? Of doet u niets, met het risico dat u alleen kunt samenwerken met organisaties die e-invoicing faciliteren. Over TriFinanceTriFinance is een internationale netwerkorganisatie gespecialiseerd in finance consultancy, die de groei van mensen voorop stelt. Er werken meer dan 800 professionals – Me inc.®’ers (me incorporated) – verspreid over Nederland, België en Duitsland. Dankzij dat netwerk kan TriFinance snel nieuwe verbindingen leggen, kennis delen en aanbieden. Het bedrijf biedt een unieke combinatie van diensten, die Transition & Support, Advies, en Recruitment & Selection bundelt tot een hoogwaardig en pragmatisch totaalpakket. De netwerkorganisatie levert geen dikke rapporten maar wel concrete en passende oplossingen. Met die ‘do-how’-aanpak richt TriFinance zich vooral op grote en middelgrote bedrijven, zowel in de industrie als in de dienstensector. Banken, verzekeringsmaatschappijen en organisaties uit de (semi)publieke en non-profitsector behoren ook tot de klanten.Dit artikel is gesponsord door TriFinance.
Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'

'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

10 ondergewaardeerde Excel-functies

10 ondergewaardeerde Excel-functies

De functies binnen Excel zijn dé feature die de software van een simpele gegevenstool een krachtig, programmeerbaar hulpmiddel voor financials heeft gemaakt. Enkele features schelen gebruikers maandelijks uren werk omdat ze repetitieve, saaie taken automatiseren. Dit zijn tien ondergewaardeerde, maar krachtige functies.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."

Excel-tutorial: prognoses met Doelzoeken en Oplosser

Excel-tutorial: prognoses met Doelzoeken en Oplosser

In deze vierdelige reeks kijkt cm: naar een aantal manieren om prognoses uit te voeren binnen Excel. In deel 1 een blik op de onderdelen Doelzoeken en Oplosser.

Power Query: Excel voor de moderne controller

Power Query: Excel voor de moderne controller

Visualisatie van grote hoeveelheden zakelijke gegevens was het fort van IT'ers. Controllers moeten nu een leidende rol spelen in deze digitalisering, niet IT'ers, want financials begrijpen de specifieke behoeftes wat betreft boekhouden en bedrijfsvoering, betoogt Excel-MVP Tony de Jonker.