Softwarerobots werken op turbosnelheid bij Sligro Food Group

Softwarerobots  werken  op turbosnelheid bij  Sligro Food Group

Robotisering levert de crediteurenadministratie van Sligro Food Group behalve veel tijdwinst ook een verandering van werkzaamheden op: van veel uitvoerend 'inklopwerk' naar analytische taken.

Robotisering levert de crediteurenadministratie van Sligro Food Group behalve veel tijdwinst ook een verandering van werkzaamheden op: van veel uitvoerend ‘inklopwerk’ naar analytische taken. Sligro Food Group, een groothandel met in Nederland 50 vestigingen, acht distributiecentra en een centrale backoffice, is in 2017 samen met leverancier Docspro begonnen met het volledig en stapsgewijs robotiseren van de inkomende order- en facturenstroom. Waar menig bedrijf nog aanhikt tegen zo’n operatie, wordt manager Accounts Payable Jac. Willems niet meer nerveus van nieuwe vervolgstappen. Hij kan zich nauwelijks nog voorstellen hoe zijn team de bulk aan werkzaamheden handmatig weggewerkt kreeg vóórdat de softwarerobots hun intrede deden op zijn afdeling. Honderden leveranciers en jaarlijks 1,1 miljoen facturen komen binnen bij Sligro Food Group. Een miljoen als e-invoice en ongeveer 100.000 als PDF of ouderwetse papieren factuur. “Bijna niet voor te stellen hoeveel facturen dat per uur, per dag en per week zijn”, zegt Willems over het transactievolume. Bij de verwerking stonden de medewerkers onder grote tijdsdruk. “Er dreigden voortdurend achterstanden met het matchen van facturen aan orders. Daarom besloten we enkele jaren geleden dat het tijd was voor een grote efficiencyslag, door verschillende workflows geheel te automatiseren.” Een beslissing die grote voordelen opleverde. Niet alleen nam de beheersbaarheid met sprongen toe, ook de nauwkeurigheid en traceerbaarheid – en vooral – de snelheid waarmee processen verlopen. Binnen zeer korte tijd was er al een enorme tijdwinst gerealiseerd.

Enorme voordelen

Al jaren had Robotic Process Automation (RPA) Willems’ warme belangstelling. “Ik zag gelijk de enorme voordelen. Mijn indruk was aanvankelijk dat we nog niet klaar waren voor RPA. We begonnen met het maken van blue prints van alle processen en bijbehorende procedures die in aanmerking kwamen voor Robotic Process Automation.” Dat goed in kaart brengen van alle processen en procedures is echt een vereiste, drukt Willems andere professionals op het hart die aan de slag willen met RPA. “De robot doet wat jij zegt, maar als het proces niet op orde is, gaat het fout.”

Huisleverancier informatiestromen

Sinds 2008 is Docspro Sligro Food Group’s huisleverancier op het gebied van informatiestromen. Inkomende facturen, goederenfacturen en/of kostenfacturen worden met intelligente scan- en herkensoftware van Docspro bij binnenkomst direct gescand, automatisch herkend en vervolgens digitaal verwerkt. “Samen hebben wij onze hele papierstroom en afhandeling van hard copy-nota’s gedigitaliseerd.” De scans worden automatisch geclassificeerd, waarna de relevante gegevens uitgelezen worden en doorgezet naar andere applicaties en workflows. “Dat werkt vlekkeloos”, aldus Willems. Het vertrouwen kwam dus niet uit de lucht vallen toen Sligro Food Group besloot voor RPA opnieuw in zee te gaan met Docspro. “Hun medewerkers denken met je mee en reageren vlot als het nodig is. Verder is deze leverancier verbazend snel met het implementeren van RPA. Een kwestie van weken soms, en dan staat het.”

Niet meer handmatig ‘omkatten’

Sligro Food Group kwam bij het inventariseren en beschrijven uit op achttien verschillende processen, gerubriceerd in zes blokken. “In februari 2018 zijn we gestart met de aansluiting van het eerste proces op twee systemen: het automatisch koppelen van facturen aan orders die een ander ordernummer hebben dan onze systemen. Het ‘omkatten’ was voorheen een handmatige actie. Nu de robot dat heeft overgenomen, scheelt dat ongeveer een halve fte. Hij zoekt razendsnel in allerlei gegevensstromen en systemen en doet minder dan 1,2 seconden over het koppelen van de factuur aan een order. Geen medewerker die dat evenaart. Vrij recent hebben we drie andere robotprocessen geactiveerd en dat scheelde opnieuw 3,4 fte.”

Drie factuurstromen

De inkomende facturen bij Sligro Food Group vallen uiteen in verschillende stromen. “Eén stroom checkt leverancier, ordernummer en bedrag. De happy flow zien wij niet eens meer. Facturen die niet gekoppeld kunnen worden aan een order, worden door de robot onderhanden genomen. Dan is er een stroom gekoppelde maar uitgevallen facturen, waarvan de robot beoordeelt of het een prijs- of leveringsverschil is, of beide, omdat ze niet aan de marge of de afgesproken prijs voldoen, of omdat er verschillen zitten in de aantallen tussen de factuur en de goederenontvangst. Die zet hij in mapjes, zodat een collega-robot er weer verder mee kan gaan. Gaat het om een prijsverschil, dan geeft hij op regelniveau aan wat afwijkt. Het rapport stuurt hij rechtstreeks naar de inkoper, die er akkoord op geeft of niet. Bij geen akkoord volgt er automatisch een verrekenbrief, zodat de factuur altijd conform onze financiële gegevens betaald wordt aan de leverancier. De medewerker die leveringsverschillen afhandelt, krijgt nooit een dossier met prijsverschillen onder ogen. Ook dat houdt de robot uit elkaar.” Zijn alle controles achter de rug, dan gaan de facturen de nachtverwerking van het ERP-systeem in. “Uiteindelijk worden alle facturen automatisch in het systeem verwerkt. Er komt geen mens meer aan te pas; mooier kun je het niet hebben.”

Voldoende checks & balances

Bij het robotiseren heeft Docspro volgens Willems voldoende checks & balances ingebouwd. “Constateren onze robots afwijkingen, bijvoorbeeld omdat er iets is gewijzigd in het systeem, dan stoppen ze met hun werk. Maar nooit zonder aan te geven waar en waarom ze zijn gestopt. Als gebruiker weet je daardoor meteen welk probleem eerst moet worden opgelost.”

Robotic Accounting

Sligro Food Group maakt gebruik van de Robotic Accounting- oplossing van Docspro, bestaand uit: intelligente scan- en herken software, een content services platform (digitaal archief), workflow management en robotsoftware (RPA). Deze oplossing leent zich zowel voor processen met een lage als hoge complexiteit en vooral als er sprake is van grote transactievolumes. De voordelen van de Robotic Accounting-oplossing : • Elimineert handmatige handelingen in het financiële proces • Sneller inboeken facturen en kortere doorlooptijd • Digitaal facturenarchief; nooit meer zoekgeraakte facturen • Hoge betrouwbaarheid • Transparant proces en te allen tijde inzicht in de status van een factuur • Herkenning prijs- en of leveringsverschillen • Naadloze integratie met ERP en/of financieel systeem • Korte implementatietijd • Snelle terugverdientijd investering

Dagelijkse rapportages

RPA maakt financiële processen zeer inzichtelijk. Dagelijks rapporteren de robots over hun werkzaamheden. Willems: “Elke ochtend krijg ik een paar mailtjes. In de ene staat dat de aansluiting succesvol is verlopen, met getallen en een mooie weergave van wat er gebeurd is. Vervolgens krijg ik een mail van robot nummer twee over de koppeling van factuur en orders. In een derde mail vertelt de robot hoeveel prijs- en leveringsverschillen hij heeft geconstateerd en niet meteen zelf kon afhandelen.”

Van uitvoerend naar analytisch

De afspraken met Docspro voor nog een aantal te robotiseren processen met hoge prioriteit heeft Sligro Food Group alweer gemaakt. Kwestie van weken of maanden om de volgende stap te realiseren, aldus Willems. “Ik heb er van staan te kijken hoe snel het gaat als je RPA invoert en hoe het aantal aan bepaalde processen te besteden uren gereduceerd wordt. Dat heeft wel consequenties voor de medewerkers en hun competenties. Die verschuiven van uitvoerend naar analyserend vlak. Mensen die werkzaam zijn bij de afdeling Accounts Payable kunnen zaken beoordelen, interpreteren en aansturen. De nadruk ligt op procesmatig en analytisch denken.”

Optimale klantervaring

De toepassing van RPA heeft volgens Willems niet uitsluitend kostenbesparing als einddoel. “Uiteindelijk gaat er vooral om dat nieuwe technologie de dienstverlening zowel intern (afdeling Inkoop) als extern (leveranciers) verbetert.” Tegelijk kijken de collega’s die het raakt positief aan tegen de veranderingen, is zijn indruk. “Veel druk is weggevallen, waardoor onze mensen meer tijd kunnen besteden aan probleemgevallen. Door de tijd die is vrijgespeeld wordt de communicatie met leveranciers geoptimaliseerd.” Dit artikel is gesponsord door Docspro.
Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'

'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Financials geïnteresseerd in AI, maar toepassingen zijn schaars

Financials geïnteresseerd in AI, maar toepassingen zijn schaars

Hoewel financieel professionals vinden dat AI waarschijnlijk een grote rol gaat spelen voor hun werkzaamheden, heeft maar een klein deel van de professionals daadwerkelijk in gebruik. Dat blijkt uit de nieuwe Fintech Barometer van Onguard.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

10 ondergewaardeerde Excel-functies

10 ondergewaardeerde Excel-functies

De functies binnen Excel zijn dé feature die de software van een simpele gegevenstool een krachtig, programmeerbaar hulpmiddel voor financials heeft gemaakt. Enkele features schelen gebruikers maandelijks uren werk omdat ze repetitieve, saaie taken automatiseren. Dit zijn tien ondergewaardeerde, maar krachtige functies.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."

Excel-tutorial: prognoses met Doelzoeken en Oplosser

Excel-tutorial: prognoses met Doelzoeken en Oplosser

In deze vierdelige reeks kijkt cm: naar een aantal manieren om prognoses uit te voeren binnen Excel. In deel 1 een blik op de onderdelen Doelzoeken en Oplosser.