Zo werkt Robotic Process Automation

Zo werkt Robotic Process Automation

Elke organisatie wil zo efficiu00ebnt mogelijk kunnen werken en dus is het automatiseren van bedrijfsprocessen een logische stap. Metu00a0Roboticu00a0Process Automation (RPA) kunnen processen zelfs volledig geautomatiseerd verlopen: softwarerobots nemen veelvoorkomende taken over, zodat medewerkers zich op andere zaken kunnen richten.u00a0u00a0

Veel dagelijkse werkzaamheden van de medewerkers op bijvoorbeeld de financiële of HR-afdeling bestaan uit repetitieve handelingen. Denk bijvoorbeeld aan het inboeken van facturen, of het aanmaken van nieuwe gebruikers voor uw systemen. Daar gaat veel tijd inzitten. Die tijd zou u liever gebruiken voor meer waarde toevoegende werkzaamheden. Robotisering kan in deze gevallen veel opleveren. In essentie is robotisering eenvoudig: u vervangt repetitief handmatig werk door robotsoftware, die de taken overneemt.

Robotic Process AutomationVoordelen van robotisering

Het voordeel van deze robots is dat ze de handelingen sneller kunnen uitvoeren, de kans dat er iets fout gaat vrijwel nihil is en dat de robot 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar is. Het geeft ook de mogelijkheid om in piektijden eenvoudiger op te schalen. Er hoeft bijvoorbeeld geen extra personeel ingezet te worden op deze taken; de capaciteit is makkelijk uit te breiden en de software kan zo worden geprogrammeerd, dat het de belasting opvangt. Als de piektijd afloopt, kunt u ook weer eenvoudig afschalen.

Gegarandeerde kostenbesparing

Deze flexibiliteit in de inzet, in combinatie met de constante beschikbaarheid van de robots en de kleine kans op fouten leveren de organisatie gegarandeerd een kostenbesparing op. Dat maakt dat de ROI van robotisering bij veel processen minder dan een jaar is, of nog sneller. Daarnaast krijgt men door de software goed inzicht in de processen en maakt het gebruik van een softwarerobot het eenvoudiger om te kunnen voldoen aan interne controle en compliance. Zo heeft een softwarerobot een eigen audit trail, waarbij elke stap en activiteit wordt gelogd en bekeken kan worden.

Medewerkers efficiënter inzetten

"Maakt dat mijn medewerkers dan overbodig?”, is een veelgestelde vraag.  Nee, u kunt medewerkers veel efficiënter laten werken. Zij kunnen zich richten op taken die voor de organisatie een toegevoegde waarde hebben. Denk bijvoorbeeld op strategisch niveau. Zo behoudt u de voorsprong op de concurrentie en kunt u die zelfs uitbouwen.

Hoe robotiseert u de processen die voor u belangrijk zijn?

Er zijn veel processen in een organisatie die gerobotiseerd kunnen worden. Maar dat wil niet zeggen dat gelijk alles in een keer moet.  Het is daarom belangrijk om een betrouwbare en ervaren partner te consulteren, zoals Dynatos, die gespecialiseerd is in RPA en u van begin tot einde adviseert, ondersteunt en helpt bij de ontwikkeling van de benodigde software robots.

Diepgaande analyse van de organisatie

Het begint allemaal met een diepgaande analyse van de organisatie. Welke processen zijn er allemaal en welke processen kunnen gerobotiseerd worden? Deze analyse wordt gemaakt in een brainstormsessie. Een van de doelen is om te achterhalen waar de repetitieve taken zich het meest voordoen. Ook wordt gekeken hoe data binnen de organisatie gestructureerd is, zodat daar een goede afstemming met de software voor kan worden gemaakt. Op basis van deze analyse benoemt u verschillende processen die door RPA efficiënter gemaakt kunnen worden. Neem bijvoorbeeld het factuurverwerkingsproces. Nu vergt dit nog veel repetitieve handelingen van medewerkers die de facturen verwerken. Door robotisering en Artificial Intelligence (AI) kunnen facturen automatisch worden ontvangen, uitgelezen en verwerkt, en vervolgens ook nog eens automatisch worden betaald.

Niet alles in één keer robotiseren

Niet alle processen hoeven in één keer gerobotiseerd te worden. Het is immers nogal een verandering voor een organisatie. Het is daarom verstandig om twee à drie processen aan te wijzen, waarbij RPA snel en eenvoudig te implementeren is, zodat ook de medewerkers zien wat het nut ervan is en welke invloed dat heeft op hun werkzaamheden. Vervolgens wordt met de process-owners dieper op de processen ingegaan: hoe zit het proces precies in elkaar en welke uitzonderingen zijn er binnen het proces? Dit wordt allemaal gedocumenteerd en gedeeld. Vervolgens maakt een developer een opzet van de software robot. Samen met de process-owner wordt gekeken of de robot gaat doen wat gewenst is. Als dit het geval is, start de ontwikkeling van de robot en is er een testfase. In deze fase wordt de robot breed getest op de dagelijkse gang van zaken, wat er gebeurt als er een uitzondering op het proces zich voordoet en hoe medewerkers hiermee om kunnen gaan. Als de testfase is afgerond en alles naar behoren werkt, wordt de robot in productie genomen. Loopt dit eenmaal naar tevredenheid, dan kunt u kijken naar welke processen nog meer in aanmerking komen. Denk bijvoorbeeld aan de on-boarding van leveranciers of aanname processen op de HR-afdeling.

Hoe u uw organisatie digitaal transformeert

Het begrip ‘digitale transformatie’ is niet meer weg te denken. Maar wat houdt het nu eigenlijk voor uw organisatie in? In zijn algemeenheid kun je zeggen dat een digitale transformatie het bedrijf minder afhankelijk maakt van papier gedreven processen en meer digitaal laat werken. Dit kan door processen te automatiseren en te robotiseren en digitale connecties met klanten en leveranciers op te zetten.

Iedere organisatie is uniek

Iedere organisatie is uniek en vraagt om passende oplossingen als het gaat om digitalisering en robotisering. Dat maakt het niet altijd eenvoudig om de stappen te zetten naar de juiste oplossing voor uw organisatie. Een succesvolle digitale transformatie staat of valt bij het juiste, onafhankelijke advies. Dat geldt ook voor de implicaties op uw werknemers door deze transformatie. Want een van de aannames is dat een digitale transformatie tot baanverlies leidt. Integendeel, de werknemers zullen anders gaan werken, nieuwe taken krijgen. Een digitale transformatie biedt werknemers nieuwe mogelijkheden, en ontlast hen van repetitieve handelingen. Een onderzoek van het World Economic Forum geeft aan dat er juist nieuwe banen komen door de inzet van automatiseringsoplossingen. (Bron: Future of Jobs Report 2018. World Economic Forum) Omdat een organisatie door een digitale transformatie ‘agile’ wordt; het kan snel inspringen op ontwikkelingen en zich daarnaar aanpassen. Om dit te realiseren, is eerlijke en juiste informatie nodig en advies. Op basis van uw wensen en benodigdheden komt een strategische partner voor financiële procesautomatisering  tot een plan en uitwerking om dit te bewerkstelligen, onafhankelijk van de infrastructuur en softwareleveranciers.

Eerste stappen

Digitalisering, AI en RPA zijn niet meer weg te denken. Maar de eerste stappen zetten kan moeilijk zijn.  Maar  bedenk dat het een noodzaak voor organisaties is om digitaal te transformeren. Het sneller en beter bedienen van klanten, het optimaal profiteren van betalingskortingen en het succesvol uitwerken van een strategische marktbenadering op lange termijn, zouden belangrijke topprioriteiten moeten zijn. Automatisering, robotisering en agility zijn belangrijke factoren om in de huidige markten voorop te lopen. Maar vooral ook om voorop te kunnen blijven lopen. Dit artikel is gesponsord door Dynatos
Chris van Dongen, directeur bij Payhawk Nederland: 'Door slimme tools in te zetten, kun je waardevolle finance professionals vrijspelen.'

'De ouderwetse betaalcultuur in Nederland remt de groei van bedrijven'

De corporate betaalcultuur in Nederland is toe aan een grondige modernisering. Handmatige declaraties en controles zijn niet alleen tijdrovend, maar remmen ook de groei van bedrijven. Chris van Dongen, country director bij Payhawk Nederland, pleit voor een radicale omslag: "Je kan het eigenlijk niet maken om je personeel bonnetjes te laten declareren."

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

De jaarrekening: tips om goed te starten

De jaarrekening: tips om goed te starten

Vooral de afdeling Finance werkt aan de jaarrekening. De accountant controleert, maar de controller is verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid. Op afstand blijven is dan ook een no-go. Als controller moet je bovenop het opstel- en controleproces zitten, om meteen te kunnen bijsturen bij onvolledigheden, fouten of ontbrekende toelichtingen. Want gaat er iets mis, dan kijkt iedereen naar jou.

Niet-financiële informatie: bron van winst

Niet-financiële informatie: bron van winst

Inmiddels hebben alle controllers te maken met niet-financiële informatie en door veranderende wetgeving groeit dat alleen maar de komende jaren. Niet alleen puur financiële rapportages voegen waarde toe: ook ESG-gegevens kunnen een bron van winst zijn.

Financials geïnteresseerd in AI, maar toepassingen zijn schaars

Financials geïnteresseerd in AI, maar toepassingen zijn schaars

Hoewel financieel professionals vinden dat AI waarschijnlijk een grote rol gaat spelen voor hun werkzaamheden, heeft maar een klein deel van de professionals daadwerkelijk in gebruik. Dat blijkt uit de nieuwe Fintech Barometer van Onguard.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

10 ondergewaardeerde Excel-functies

10 ondergewaardeerde Excel-functies

De functies binnen Excel zijn dé feature die de software van een simpele gegevenstool een krachtig, programmeerbaar hulpmiddel voor financials heeft gemaakt. Enkele features schelen gebruikers maandelijks uren werk omdat ze repetitieve, saaie taken automatiseren. Dit zijn tien ondergewaardeerde, maar krachtige functies.