'De winst van digitaliseren is groot. Pak dat laaghangende fruit op'

'De winst van digitaliseren is groot. Pak dat laaghangende fruit op'

'Honderd procent digitaliseren begint bij het inventariseren waar de meeste mogelijkheden liggen. Pluk het laaghangend fruit', zegt Arjan Sloot, country manager van TIE Kinetix. 'Waar heb je de meeste pijn in het proces van het afhandelen van facturen? Daar stel je dan een goede digitaliseringsagenda voor op.'

‘Honderd procent digitaliseren begint bij het inventariseren waar de meeste mogelijkheden liggen. Pluk het laaghangend fruit’, zegt Arjan Sloot, country manager van TIE Kinetix. ‘Waar heb je de meeste pijn in het proces van het afhandelen van facturen? Daar stel je dan een goede digitaliseringsagenda voor op.’ Niet-gestandaardiseerde processen kunnen medewerkers van een onderneming onnodig veel tijd kosten. Sloot: ‘Bijvoorbeeld: de ene factuur komt per e-mail, de andere misschien nog zelfs via de post en weer een derde is wel een digitale factuur. Om al die soorten bestanden te verwerken naar de boekhouding moeten er repetitieve, handmatige handelingen worden verricht. Het is niet volledig gestandaardiseerd en gedigitaliseerd om vervolgens te kunnen automatiseren. Ik merk dat veel organisaties zo’n proces – ‘omdat het loopt’ – gewoonweg laten lopen. Terwijl de winst van het digitaliseren en automatiseren groot is. Pak dat laaghangende fruit op. Formeer een digitaliseringagenda waar de stappen inzitten die je wilt nemen.’

Zelf je nek uitsteken

Sloot geeft ook duidelijk aan waar dat kan. ‘Je kijkt naar de keten waarin je zit. Welke uitwisseling van welke gegevens kun je digitaliseren? Wat zouden klanten en leveranciers dan moeten doen? Welke voorbeelden zijn er al in de branche waar je makkelijk op kunt aansluiten bij de digitalisering? Wat is gebruikelijk in de branche en kun je daar elementen van meenemen? Je vergaart kennis van de keten en kijkt wat de mogelijkheden zijn aan de buy- en sales-kant van je eigen organisatie. Dan kan het zijn dat je constateert dat je zelf je nek moet uitsteken om klanten of leveranciers mee te krijgen. Dat je hen de mogelijkheden moet laten inzien. Je kunt ze zelfs helpen met de onboarding zoals we dat noemen.’

Arjan Sloot: ‘Sommige partijen stellen e-facturatie verplicht. Wij vinden dat je klanten en leveranciers beter kunt helpen de voordelen ervan in te zien.’

Geen machtsvertoon

Dat onboarden geniet de voorkeur boven machtsvertoon. Sloot: ‘Je ziet dat sommige partijen bijvoorbeeld e-facturatie verplicht stellen om zaken met ze te doen. Wij vinden dat je klanten en leveranciers beter kunt helpen de voordelen in te zien. Dat leidt namelijk tot minder weerstand. Je wilt ook niet dat om deze reden klanten of leveranciers afscheid nemen. De voordelen zijn in de praktijk vaak zo overduidelijk, voor zowel kleine als voor grotere bedrijven, dat deze zich wel laten overtuigen.’

Platform maakt opwachting

Electronic data interchange is de term voor de elektronische uitwisseling van bepaalde bedrijfsdocumenten, zoals orders, rekeningen en bepaalde berichten of bevestigingen. Sloot: ‘Dat is eigenlijk een één op één-verbinding. Dat is wel een beetje de oude gedachte van digitalisering. Telkens per partij waar je zaken mee doet een verbinding leggen, is namelijk veel werk.’ Tegenwoordig zijn platformen de standaard. ‘Waar je naartoe wilt is één platform dat in staat is aan elke veranderende vraag van technologie of aansluitingen van klanten en leveranciers te voldoen. Dat platform moet dus ook meerdere berichtenstromen aankunnen. Facturen, maar ook orders, pakbonnen, leveranciersinstructies, tijdskaarten, enzovoorts.’

Electronic data interchange (EDI) is volgens Sloot verouderd: ‘Je wilt naar één platform toe.’

Facturen automatisch afhandelen

Als voorbeeld noemt Sloot de facturenstroom. ‘We zijn tot nu toe nog heel erg een scan- en herkenland. Dat wil zeggen: in Nederland scannen bedrijven veelal een binnenkomende factuur en verwerken die naar een boekhoudpakket. Of ze krijgen de pdf per e-mail binnen. Daar zit veelal nog een administratieafdeling aan vast die de stroom handmatig afhandelt.’ Dat terwijl je met de nodige checks die facturen automatisch kunt afhandelen. Sloots: ‘Dat levert diverse voordelen op. Denk aan meer tijd voor andere werkzaamheden. Personeel hoeft zich niet bezig te houden met deze repetitieve taken en je kunt meer documenten afhandelen in kortere tijd.’

Peppol

Automatiseren kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door facturen via het beveiligde netwerk van Peppol uit te wisselen met leveranciers en klanten. Peppol staat voor Pan-European Public Procurement OnLine. Via het netwerk kunnen aangesloten organisaties zakelijke documenten uitwisselen. Een voorbeeld van zo’n format is de e-factuur op basis van de Universal Business Language. Sloot: ‘Dat is dus beveiligde systeem naar systeem communicatie, vele malen veiliger dan de pdf per e-mail. Om toegang te krijgen tot het Peppol-netwerk moet een organisatie verbinden met een Peppol Access Point. Slechts enkele bedrijven zijn een access point. Deze moeten namelijk voldoen aan strenge voorwaarden. Wij zijn ook zo’n access point.’
'Via Peppol kunnen aangesloten organisaties zakelijke documenten uitwisselen.'

Automatische checks

Op die stroom kan het bedrijf automatische checks laten uitvoeren. Sloot: ‘Bijvoorbeeld of het rekeningnummer, het bedrag of het ordernummer juist is. Is dat niet het geval, dan zondert het systeem de factuur af voor de administratie om naar te kijken. Of zendt hij deze terug naar de leverancier die dan alsnog een juiste factuur kan sturen. Op die manier kun je ook, op basis van allerlei zelf te definiëren criteria, spookfacturen tegengaan. Belangrijk is wel dat je nagaat of je leverancier veiligheidsmaatregelen voor zijn cloudplatform heeft genomen. Bijvoorbeeld ISO 27017, die beschrijft eisen voor leveranciers en afnemers van clouddiensten, en ISO 27018 over de bescherming van persoonsgegevens.’

Finance in de lead?

Tot slot: moet finance in de lead zijn voor het 100 procent digitaliseringstraject? Sloot: ‘Ik ben een bedrijfseconoom die al dertig jaar in de ICT werkt. Ik heb ICT altijd gezien als instrument, als gereedschap. Om als bedrijf te kunnen groeien. Om beter te presteren en te ontwikkelen. In dat licht zou de lead om te digitaliseren evengoed bij finance kunnen liggen, natuurlijk in overleg met de business. Anders gezegd: ook finance speelt, vanuit de bedrijfsstrategie gedacht, een belangrijke rol in het neerzetten van de digitaliseringsagenda. Ook omdat aan de inkoop- en verkoopkant vaak het laaghangende fruit zit waar je mee wilt beginnen. Want 100 procent digitaliseren doe je nooit in een big bang. Inventariseren waar de kansen liggen is de eerste stap voor een digitale agenda.’ Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met TIE Kinetix.
4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

De status van de digitale transformatie van de financiële functie blijkt minder vergevorderd te zijn dan gedacht of gehoopt. De onderzoekers gaan nu in op de obstakels die financiële functies tegenkomen tijdens hun digitale transformatie, en zij bespreken hoe deze obstakels effectief aangepakt kunnen worden.

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

ISPnext: 'Actuele leveranciersdata essentieel door toenemende...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Shutterstock

Zet de stap naar e-facturatie: onmisbaar voor toekomstig zakelijk...

E-invoicing wint steeds meer terrein. Dit is logisch, gezien de vele voordelen. Je slaat een papieren factuur of pdf over, omdat bij e-facturatie databestanden worden verstuurd, ontvangen en verwerkt zonder dat medewerkers het in een systeem hoeven in te voeren.

Onderzoek laat innovatiekloof in financiële teams zien

Onderzoek laat innovatiekloof in financiële teams zien

De digitale transformatie binnen financiële afdelingen van Nederlandse bedrijven is topprioriteit (48,6 procent). Voor ruim één op de drie werknemers is dit ook merkbaar, want 36 procent vindt dat de afdeling de digitalisering leidt. Dit blijkt uit onderzoek van DirectResearch onder 1.036 werknemers in opdracht van fintechbedrijf Pleo. Desondanks is er nog werk aan de winkel voor financiële teams in de verdere digitalisatie en innovatie op de afdeling. Zo ziet slechts 11 procent dat hun financiële collega's op basis van data zakelijke beslissingen nemen.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Hoe digitalisering via e-facturatie financiële resultaten verbetert

Hoe digitalisering via e-facturatie financiële resultaten verbetert

Het Europese mandaat om alleen nog e-facturatie toe te staan, komt steeds dichterbij. De toekomstige verplichting kan de opmaat zijn naar een volledige digitalisering van de supply chain. "Finance is hier de linking pin om betere financiële resultaten te boeken."

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

9 stappen om digitale transformatie in de praktijk te brengen

9 stappen om digitale transformatie in de praktijk te brengen

De drang om te innoveren wordt steeds kleiner omdat veel organisaties het gevoel hebben digitale transformatie wel goed geregeld te hebben. Maar hoewel digitalisering toeneemt, ontbreekt het geregeld aan daadwerkelijke transformatie van de business. Een stappenplan om de digitale ambities concreet naar resultaten te brengen.