Hoe adequaat reageert uw organisatie op wijzigingen in wet- en regelgeving?

Hoe adequaat reageert uw organisatie op wijzigingen in wet- en regelgeving?

Technologische en digitale ontwikkelingen volgen elkaar momenteel zo snel op dat langetermijndenken voor veel organisaties vrijwel onmogelijk is. Organisaties moeten zich daarom eenvoudig en snel aan kunnen passen. Een wendbare organisatie is immers effectief, flexibel en snel waardoor deze efficiënt, winstgevend en toekomstbestendig kan zijn. Hoe goed is uw organisatie voorbereid op veranderingen en welke

Technologische en digitale ontwikkelingen volgen elkaar momenteel zo snel op dat langetermijndenken voor veel organisaties vrijwel onmogelijk is. Organisaties moeten zich daarom eenvoudig en snel aan kunnen passen. Een wendbare organisatie is immers effectief, flexibel en snel waardoor deze efficiënt, winstgevend en toekomstbestendig kan zijn. Hoe goed is uw organisatie voorbereid op veranderingen en welke rol speelt u hierin als financiële professional?

Wereldwijd vinden veranderingen in wet- en regelgeving op ongekende schaal plaats. Reageert uw organisatie pas achteraf op dit soort wijzigingen, dan ontstaan er veel vragen en zijn vaak dure hersteltrajecten nodig. Door in plaats daarvan op tijd op wijzigingen in te spelen, is uw organisatie hierop voorbereid en kan ze als voorloper concurrentievoordeel behalen. 

Tijdig inspelen op veranderingen

Een voorbeeld hiervan zijn de nieuwe milieuregels die vanaf 2023 gelden. Grotere organisaties moeten dan jaarlijks rapporteren over de CO2-uitstoot van het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van medewerkers. Een te hoge uitstoot kan uiteindelijk zorgen voor hoge boetes. Wendbare organisaties kijken daarom nu al naar de CO2-uitstoot om tijdig te kunnen bijsturen. Bijvoorbeeld door thuiswerken of het gebruik van openbaar vervoer nu al meer te stimuleren. 

Natuurlijk zijn er ook veranderingen waarop u zich niet kunt voorbereiden. Digitalisering en automatisering zorgen echter wel dat u veranderingen eerder opmerkt en snel kunt reageren. Organisaties waar digitalisering en automatisering een belangrijke rol spelen, reageerden bijvoorbeeld in maart 2020 sneller op het thuiswerkadvies van de overheid. Systemen waren eenvoudig vanaf huis te benaderen, gegevens waren digitaal beschikbaar en het online vergaderen was vaak al ingeburgerd. Dit was anders voor organisaties waar werknemers halsoverkop moesten gaan thuiswerken. Daar stonden gegevens op onbereikbare lokale bedrijfsservers en bleven papieren facturen wekenlang onbetaald op kantoor liggen. 

Naast deze voorbeelden zijn er nog veel meer zaken waarop u snel wilt kunnen inspelen zoals inflatie, oplopende brandstofkosten, wereldwijde overbelasting van logistiek en personeelsgebrek. 

Lees ook: Onderzoek wijst uit: zo digitaal is het MKB

Verbetering en professionalisering

Ook binnen uw organisatie is er waarschijnlijk steeds meer behoefte aan verbetering en professionalisering om zo sneller op veranderingen in te kunnen spelen. Als finance professional speelt u hierin een belangrijke rol. U ondersteunt de organisatie met de juiste managementinformatie, methodieken en adviezen. Daarnaast heeft u een sterke informatiepositie. 

Helaas is de praktijk vaak anders en is de kans groot dat ook u nog werkt met losse systemen waaruit informatie handmatig moet worden overgenomen. U begrijpt als geen ander dat het onmogelijk is om op deze manier tijdig en betrouwbaar te rapporteren, cijfers te analyseren of vroegtijdig ontwikkelingen te ontdekken. 

Zorg daarom voor een solide financiële basis voor uw organisatie en grijp kansen en mogelijkheden die digitale financiële tools bieden met beide handen aan. Bedenkt u zich eens wat het betekent wanneer mensen meer tijd kunnen besteden aan het analyseren en adviseren in plaats van aan het zoeken van de juiste data. Maar hoe pakt u dit aan binnen uw organisatie?

'Grijp de kansen die digitale financiële tools bieden met beide handen aan'

Realtime informatie

Allereerst moet de basis, de verslaglegging, goed zijn. Dankzij een goede gegevensinvoer heeft u de cijfers betrouwbaar en snel op orde en kunt u betere beleidsmatige beslissingen nemen. Integreer losse systemen zodat informatie automatisch kan worden uitgewisseld en realtime kan worden verwerkt. U bent veel minder tijd kwijt aan handmatige controles en het opsporen en herstellen van (menselijke) fouten. De betrouwbare data zorgt ervoor dat u uw focus kunt verleggen naar het analyseren van de resultaten

Zakelijke adviezen onderbouwen

Realtime inzicht in uw financiële administratie zorgt ervoor dat u zakelijke adviezen kunt onderbouwen met actuele en betrouwbare data en dat u bepaalde ontwikkelingen snel opmerkt. U kunt snel reageren op onverwachte zaken, direct bijsturen en veel geld besparen. Dankzij realtime cijfers stelt u realistische scenario’s op en levert u een belangrijke bijdrage aan het risicomanagement binnen uw organisatie. 

Doordat u zich alleen nog hoeft te richten op zaken die uw aandacht echt nodig hebben, bespaart u veel tijd. Gedigitaliseerde administratieve processen zijn bovendien goedkoper omdat er efficiënter wordt gewerkt. U kunt met forecasts aan het management laten zien wat een stijgende brandstofprijs, inflatie of oplopende personeelskosten voor de organisatie betekenen. Zo voorkomt u dat uw organisatie wordt verrast door onverwachte zaken of trends.

Wissel eens met een expert van gedachten 

Kortom: een gestroomlijnde bedrijfsvoering maakt uw organisatie wendbaarder, efficiënter, voorkomt onnodige kosten en kan bovendien de liquiditeit van uw onderneming helpen verbeteren. Er is minder tijd, kapitaal en materiaal nodig om bedrijfsprocessen te ondersteunen. Door de basis op orde te hebben en stap voor stap het niveau van uw administratieve processen verder te ontwikkelen, bent u als organisatie wendbaarder en neemt u als financieel professional binnen uw organisatie de rol van betrouwbare raadgever aan.

Omdat iedere organisatie anders is en haar eigen aandachtsgebieden heeft, is ook ieder vraagstuk anders. Neem gerust contact met ons op voor een afspraak of kijk voor meer informatie op nl.visma.com/erp.

Dit artikel is gesponsord door Visma Software.

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Excel-tip: herstel een beschadigde spreadsheet

Excel-tip: herstel een beschadigde spreadsheet

Een rood kruis met de melding 'Kan de werkmap niet openen' is genoeg om menig Excel-gebruiker de schrik om het hart te doen slaan. Vooral als het om een belangrijke spreadsheet gaat die veel wordt gebruikt. Er zijn meerdere relatief simpele manieren om te proberen dit probleem te verhelpen. Cm: zet enkele tips op een rij.

Stappenplan: beheers de kwaliteit van je primaire proces effectief

Stappenplan: beheers de kwaliteit van je primaire proces effectief

Kwaliteitsmanagement draait om het beheersen van het primaire proces en het leveren van producten die aan de gestelde eisen voldoen. Hoe organiseer je zo'n proces? Een stappenplan.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

10 ondergewaardeerde Excel-functies

10 ondergewaardeerde Excel-functies

De functies binnen Excel zijn dé feature die de software van een simpele gegevenstool een krachtig, programmeerbaar hulpmiddel voor financials heeft gemaakt. Enkele features schelen gebruikers maandelijks uren werk omdat ze repetitieve, saaie taken automatiseren. Dit zijn tien ondergewaardeerde, maar krachtige functies.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."

Excel-tutorial: prognoses met Doelzoeken en Oplosser

Excel-tutorial: prognoses met Doelzoeken en Oplosser

In deze vierdelige reeks kijkt cm: naar een aantal manieren om prognoses uit te voeren binnen Excel. In deel 1 een blik op de onderdelen Doelzoeken en Oplosser.