Getrouwd met Excel? Vijf argumenten voor de cloud

Getrouwd met Excel? Vijf argumenten voor de cloud

Bij de gedachte aan (zeker grootschalige) IT-projecten lopen bij veel managers de rillingen over de rug. Maar inmiddels is een substantieel deel van de finance managers ervan doordrongen dat hetu00a0huwelijk met Excel z'n langste tijd gehad heeft en niet de beste relatievorm is voor financiu00eble processen.

Bij de gedachte aan (zeker grootschalige) IT-projecten lopen bij veel managers de rillingen over de rug. Maar inmiddels is een substantieel deel van de finance managers ervan doordrongen dat het huwelijk met Excel z’n langste tijd gehad heeft en niet de beste relatievorm is voor financiële processen.

Vijf argumenten voor de cloud

Een overstap naar gespecialiseerde, cloud-gebaseerde FP&A software ligt dan voor de hand. De vraag is vandaag eigenlijk niet meer óf er wordt gewerkt in de cloud, maar hoe. Vijf argumenten:

1. Minder operationele kosten

De gemiddelde leeftijd van een systeem voor financieel management wordt gemeten in jaren, niet in maanden. Software moet worden ‘terugverdiend’. Bij het uitfaseren van legacy-systemen spelen kostenoverwegingen altijd een rol. Bij cloud-gebaseerde applicaties is dat niet anders, maar de kosten staan vaak niet meer bovenaan het lijstje. De cloud drukt de operationele kosten en is op termijn goedkoper dan lokale infrastructuren. Er hoeft niet meer geïnvesteerd te worden in een eigen server.

2. Tijdwinst

Bij lokaal draaiende applicaties moeten synchronisaties en updates vaak handmatig worden uitgevoerd; bij cloud computing wordt de software automatisch bijgewerkt. Zonder hinder en productiviteitsverlies voor gebruikers. De financiële functie kan erop vertrouwen dat de laatste wet- en regelgeving is verwerkt. Naar backup en recovery-oplossingen heeft de organisatie geen omkijken. Cloud computing draagt eraan bij dat informatie altijd real time actueel is, waardoor het mogelijk is sneller te reageren op nieuwe kansen, prijzen, klantbehoeften en andere ontwikkelingen die van invloed zijn op budget en groeiplannen en scenario’s.

3. Schaalbaarheid

De voordelen van de cloud zijn niet alleen weggelegd voor grote organisaties. Kleinere bedrijven zijn zelfs vaak sneller in staat te reageren op nieuwe ontwikkelingen dan grotere, loggere branchegenoten. Software as a Service brengt voor hen enterprise-achtige toepassingen binnen bereik, zonder grote initiële investeringen. Groeit het bedrijf, dan vormt opschalen geen probleem. Met cloud-applicaties kan eenvoudig capaciteit worden toegevoegd of gereduceerd.

4. Kennis wordt gedeeld

De cloud brengt gegevens onder in één interface, zodat elke divisie en indien nodig iedere medewerker input kan leveren en meekijken. Dat zorgt voor meer betrokkenheid. Doordat in de cloud data centraal beschikbaar zijn, ontstaat een betere en efficiëntere samenwerking tussen afdelingen, regio’s en tijdzones. En indien van toepassing ook met externe partijen (klanten, leveranciers, partners in de keten en misschien zelfs concurrenten). Locatie en tijdstip zijn niet meer van belang; een mobiele- of internetverbinding, inlog en een password volstaan om aan de slag te kunnen.

5. Betere data, eenvoudiger uitwisseling

Hoe meer mensen samenwerken aan documenten, des te belangrijker wordt de integriteit van data. Vóór het cloud-tijdperk zat er niks anders op dan bestanden heen en weer te mailen, waardoor projecten en processen vertraging opliepen. Documenten konden slechts door één persoon tegelijk worden bewerkt en opereren in (project)teams was zeer lastig. Iedereen had z’n eigen manier en plek van opslaan en de totale databerg bestond uit een woud aan formats, conflicterende bestanden en titels. Een cloud-platform rekent daarmee af. Meer weten over digitale transformatie? Lees de gratis whitepaper: Digitale transformatie van de finance organisatieDit artikel is gesponsord door Planalyse. 
Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

ISPnext: 'Actuele leveranciersdata essentieel door toenemende...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."

Webinar Payhawk: zo maak je scope 3-emissies inzichtelijk

Webinar Payhawk: zo maak je scope 3-emissies inzichtelijk

De CSRD-richtlijn verplicht organisaties om vanaf 2024 te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Voor het verzamelen van data over scope 1 en 2 waren al langer richtlijnen, maar de schoen begint te wringen bij scope 3. Dat gaat over de data uit de gehele waardeketen. Hoe verzamel je die data? Die vraag wordt beantwoord tijdens een webinar van Payhawk op 10 juli.

E-facturatie wordt stilaan de standaard

E-facturatie wordt stilaan de standaard

E-facturatie komt als wettelijke verplichting steeds dichterbij. Onder invloed van de richtlijn ViDA voeren Europese landen stap voor stap e-facturatie in en verlangen ook steeds meer organisaties het van hun leveranciers. Hoog tijd dus om ermee aan de slag te gaan en vooral ook de pluspunten ervan te ervaren.

'Door workflows te automatiseren wordt de financiële functie efficiënter'

'Door workflows te automatiseren wordt de financiële functie...

Workflows zijn voor organisaties van groot belang om grip te houden op alle uitgaven. Echter, niet zelden zorgen die workflows voor ergernis. Een nieuwe release van Payhawk maakt hier een einde aan. 'Met onze release zijn organisaties in staat om interne goedkeuringsworkflows één op één over te nemen in Payhawk en daardoor wordt het proces van het goedkeuren van uitgaven aanzienlijk vergemakkelijkt', legt commercieel directeur Chris van Dongen uit.